bush a atılan ayakkabının antep ayakkabısı olması
yav şindi isabad eddiremedeine baghıp da millet "yog aem bu antep mallarında iş yog bagsana gafasına addı anca urguna düşdü çakma bu çakma,işe yaramaz,foss,guru sıghı " derse zanadkarlıg etibarımız beş paralıg olmeycımı?bu antebimizin zanaayi ve esnafımıza çalınıg yeen böyk bi gara olmazmı?laa arabuşaaı medemki ayaggabıyı bu iş uçun alıyn bari önceden söyle.. de ki aha ben bu ayaggabıyı bush döyyüsünün gafasına atıcım de bizde onu bileg ki ona göre sana şeyle uzagdan gumandalı,hadda uzun menzilli ve hedefi gaydedilen goodinadlara göre guruyz fizesi kimi haraya gaçarsa gaçsın yaghalayıp kafasına küüütt dey eneceg şekilde ayni amarıghanların güdümlü fizesi kimi gonvansiyonel(yanı atom bombası deel) balisdik güdümlü ayaggabı yapardıg..hem namımız olur,hem amarıghaya bi darba vurmuş olurdug ve hemi de senin parangda boşa gedmezdi...adınada yimenici heyri3 ,ya da gonduracı hökkeş2 kimi bi de afilli bi ad gorduggi dadından yinmezdi...yazıg eddin yanı.malamad eyledin ayaggabıyı ve etibarımızı
hiç antepliye benzemiyorsun
çünkü antepte yaşamaya sonradan başlayanların öyle garip huyları varki.gidin baghın hele ne zeman yaramaz bişey yapsalar hemen antepliyik derler ama gırk yılda bir heyirli bişey yapdıklarında da boba ocakları esas melmekedleri nereyse onu deyler.o zamanda o yaramaz basgın durumlardaki hallarını antepliyik demelerini gören yabancılarda antepli diye işde onları belley soonada garşılarının orcinal bi antepli çıghınca gafalarında yerleşig halde bulunan antepli imacına uymadıından inanameylar.ya o antepli deeldi ya da sen antepli deelsin demeg zorunda galıylar.bize de oturup 45 dagga antep ve anteplinin gerçek meziyetlerini ve davranış garaegderlerini agnadıb ancak adamları hakiki anteplininbiz oldoomuza inandırıyg..acep elimizde hakigi antepli dna sı daşıdıımıza dayir bi adli tıb laporumu alıp daşısak ne dersiizz..??
yuvarlamanın üzerine salçalı sos döküp yiyen dışarılı
anında önünden yuvalama saehaenini gapıcın ve guru ekmeenen salça tabaanı goyucun yerine..ama gabahaed senin bence.gıymadını bilmiyene o yimeg yapılırmı?hem emeen boşa gedmiş hem yuvalamayı aaladmışsınız..yanı küllümharab.....beylelerinin önüne benim gonyalı arghadaşın dedei kimi tereyağla salçalayıp naader yinmeycek şey varsa sürücün de yi baghıym deycin.gulagları çınlasın arghadaş derdiki "şu tereyağıynan salçayı kavak yarpanın üsdüne döksen ya da otun üsdüne döksen gene yirim "derdi.demekki öyle düşünen sadaca o deelmiş.......
deermen getmisde cakcahisini mi areyn
eşşeg gedmiş sen daa semerinimi düşünüyn
yussuk arghasi
nişandan hemen sonraki günlerde gız ve erkek terafının birbiriyle gaynaşıp samimi olmag için tarafların hatırı sayılır yaghın aile efradlarına hazırleyp garşılıglı olarag takdim eddikleri hediye bogçalarının takdim törenine verilen ad.
halaead
evlenen gızın aile böyüglerine gonulan hediye pekatlarına halaead denir.buna garşılık gız terafıda oolanın aeyile böyüglerine birer bogça yapıp gönderir kibuna da "yanıt "denirdi.tanı türk dil gurumu cevap yerine gullanıma goydoou yanıt kelemesi de burdan geliy işde..
urba
urba düğünden evvel oolan tarafının gelinlik gızı ve ailesini manıfoturacıya götürüp asbablık gumaş kesdirmesi ve gızın ailesinin ireli gelenlerine bir birer zubunluk gumaş kesdirip pekatladıp geldee geleneksel evlilik önhazırlıglarından biridir.batı karadenizde de roba denmektedir.
uğra
uura aslında un ve çok ince kepek karışımıdır.yani hamur yapılan saf undan tam olarak uğra yapmak çok eyi olmaz.özellikle evde yufga ekmeg ederken .bu nedenle evlerde ekmeg ederken elenen unun kepeg gısmıynan bireez normal un garışdırılıp uğra yapılır.geçen kepekli ekmek yapmak için köv unu ve kepek isdedeemde alezizli satıcı genc abi uğralık kepek mi lormal iri kepegmi dey sorunçu aglıma geldi.meer artık kepee tekrardan incecig çekiylermiş ve doğrudan uğra olarak gullanıylarmış isdersen de beyaz undan garışdırırp kepekli yanı lif oranı yügseg ekmeg ediymişsin..
ufra
anteplinin arkadaşlığı
bende birleşmişmilletler fao bursuyla danimarka'ya mesleki eğitim için geddemde yabancı bursiyerler yurdunda goca goca doçentlerin,asistan tokturların gendilerini galabalığın içinde eridip monte etmiye çalışdıını görünçe gan beynime sıçramışdı.sonunda hocalarımızın ve onların eğitim direktörlerinin olduğu bir toplantıda beni takdir edip beğendiklerini söylemeleri ve kelli felli arghadaşlara itibar etmemeleri yeen şaşırdıcı olmuşdu..daa sonra sebabını soran arghadaşlara o profesör ve uzmanlar aynen şeyle dedi.the worst qualıty original better than the best imitation..yanı en kötü bir orijinal bile en iyi taklidden iyidir..çünkü siz türk gibi davranmayıp bizim gibi davranmaya çalışıyorsunuz(daha doğrusu yalakalanıyorlardı)oysa ali bir türk gibi davranıyor ve bunu gururla savunuyor.yani kişilik sergiliyor anlamında kısa bir söylev çekdiler.çıldıran kelli felliler yav senin gibi gariban,zor zekat okumuş bir işçi çocuğu nasıl bu özgüveni kazandı dediklerinde sadece ben antepliyim dedim.bilmeym anladılarmı? o özgüven olmasa biz ne fransızı ne ermeniyi yenebilirdik,ne de gazi olabilirdik.bu özgüveni antebimizin insanında gayet güzel görürük.gendisiyle barışıg ve özgüvenli duruşuyla gompleksleri olmadan işine baghar ve antepli olmanın ayrıcalığını adeta kişiliğinde yansıdır..işde bu nedenle antepli olunmaz antepli doğulur deym taman
wikileaks antep
şog şog şog hanek deel belgeler gonuşuy......
-hayce bacı soghak lombasının dibinde zennub deeziye duvar aşılısı nuruya için evini boggötürüy demiş.aha belgesi
-hökkeş amminin sinsi sinsi goynunda saklıyarag getirdee meçhul pekatın birtat dondurmadan aldıı pisik daşşaı oldoo aha da yayınladıımız gaadeve fişinden belli olmuşdur.
-gabirlee mezar ziyaradına gediym dey evden çıghan aşatma deezenin reyal alışveriş merkezine gezmiye geddee ve utanmadan bide lohanta gısmından yarım bişmiş tavıg alıb 10 barmaanı yalıya yalıya 1 ekmeenen löppedenek yideeni ispadleyk.aha otibis biladı ve güvenlik gamarası gayidleri..izleyin aem.yalanmı söyleyg
gaziantep organize sanayi bolgesi
gurur gaynaamız...yanımızda azıcık antebi bilmeyep de dengsizlik edmiye kalkanlara "la yeriii bizim sizin nüfusunuzdan ya da şeerinizden böyük sanayi sitelerimiz var"dey övündöömüz yerler.aslında buralar antep insanının ve esnafının kollektif yaşama ve üretme ruhunun ne gader üsdün oldoonu anglatan yerlerdir.her kes dööled desdek versin,avanta kazanç saalasın bize dey avcını çughur edip beklerken bizim insanımız "aha bu iş beyle yapılır "deyib siyasi istiklalimizin elde edilmesine öncülük edip gazilik ünvanını haggıyla aldığı gibi ekonomik istiklalimizin gurtuluş çaresinide tüm ülkeye,dosda düşmana göstermişdir.daa 10 yıldır kobi kavramı ekonomik hayatımıza yerleşmişdir.halbukibizim gabile kimi gobilerimiz birer gasaba kimi gurulup üretime geçmişdi bile.hanı erzulumlu şehirini gars ile gıyaslamaya cesarad eden birine gızıp"sen neediiirsen dadaş , karsın nüfusundan çok gavadımız vardır bizim teey hoooo"deyp böbürlenmiş ya biz de antepe laf edecek olanlara hemen teyhooo bizim sanayi sitelerini toplasak iki dene senin melmeketin eder deycik.
hacad yeri
hacad yeri
-abdeshana ya da ayakyolu,yüznumra dediğimiz hacet yeriyle karıştırmamak gerekir
duvara yapılan yükye yani yorgan döşşek düzme yerinin camlı kapakla kapatılarak ve raflar konarak cıncık boncuk dediimiz cam eşyaların düzüldüğü antep işi vitrin..bazanda buraya aynalı kapak yapılıp gardolap kimi gullanılırken altına da 2 çekmece yapılarak alet edevad,düyme gutusu,vs konurdu.
bu sözcüğe hacet yeri demek biraz anlam kargaşası yaratır.çünkü hacad ile haced antepçede çok farglı şeylerdir..hacad gündelik kullanımı olan küçük el aletleri için kullanılır..keser çekiç,testere,sındı,kelpeten,tornevide,gonturol galemi hepsi birer hacaddır."kötü gonşu adamı hacad saabi eder "derken aleti ödünç vermeyen komşuya kızılarak gidip o aletten bir tane satın almak kastedilir...
hacet sıkıntı,maruzat,ihtiyaç ve genelliklede tuvalet ihtiyacı için kullanılır..o nedenle başlığın ya hacad yeri olması gerekir ya da hacad yeri ve hacet yeri diye iki ayrı başlık olması gerekir diye düşünüyorum.
anteplice hayvan isimleri
arghab=akrep
kösnüköpeg=köstebek
zevzir=karatavuk,,kara bakal,sığırcık
tommuzlan=bok böceği
tumsaeh=timsah
götügırmızı=şebek,şempanze
garabööcüg=hamam böceği
aşefatma anamız=uç uç böceği
saghırga=kene
et balııı(gara balıg)=yayınbalığı
hacileyleg=leylek (ama hacılığı nereden gelir bilmem)
kör sıçan=tarla faresi
yük yeri
yükye
yüklük yani yük yerinin kısaltılmış telafuzu olup duvara girinti olarak yapılıp içine raflar yerleştirerek yatak ve yorganın konduğu ve üzeri bir perdeyle örtülen açık dolab diyebileceğimiz kısımdır. en alt gözü de kapalı olarak yapılırsa küpye adını alır
esse satdik cuh demekden gurtuldug
sürekli arıza yapıp sorun çıkaran bir eşyayı atıp yenisini aldıktan sonra ya da artık evde söz dinlemez olan,isyankarlık gösderen bekar gızı gocaya verip suratın sallanmasından,evdeki huzursuzluğun sona erdirilmesinden sonra söylenen bir deyim.
-beeeghh huruya bacı dolabı gapıya goymuşsooz heyirola...
+hee gııı.neen bilmeymiyn iki günün birinde taamirci gapımızda..neydeg eşşe satdık çüh demegden gurtulduk bari..beyle olacaana heç olmasın dedim..adı belli buzdolabı yog dey fazla bişey yapmam..ama herif dolabsızmolur mu heç sıcaklarda bi soouk su damı içmiyeg dey geddi güççüg bi tene acer aldı saaolsun..
ya da
-hösne gızı vermişseez hııı
+hee bacı neydek,isdiyenine vermeyg dey evde gırmadık bardag tabag goymaydi..ofleyp puflamalar,çemkirmeler yooogg neen noolmuşgi..aha da verdig gendini ısdıfıl olsun.eşşe satdık çüh demegden gurtulduk gendi düşünsün artıg
gavlak
gavlag şefdeli....tüysüz şeftali..nektarine benzeyen ama çok daha küçük 4-5 santim çapında çok lezzetli bir şeftali türü.şimdi antepte bulunabilirmi bilmiyorum
küpye küp yerinin kısaltılmışı gibi söylenen bu söz yükye yani yorgan döşşek konulan günümzde yük yeri ya da yüklük denilen duvar girintilerinin en altının kapaklı dolap şeklinde yapılmış alt gözüdür
(bkz:
yük yeri)
(bkz:
hacad yeri)
fis osurug pis goghar
fıs osurug yeen goghar diye de söylenen bu deyimsakin atın çiftesi pek olur,ummadık taş baş yarar sözlerinin antep versiyonudur.sinsi,sessiz,saman altında su yürütenlerin bir vukuaatları,başarıları vs ortaya çıkınca söylenir.
bazan gizlenmeye çalışılan şeylerin izlerinin örtülemeyerek bir şekilde deşifre olacağı ancak bunun duyulmasının yaratacağı tepkilerinde haddinden fazla olacağı anlamında da kullanılır.
-duydun mu gıızz..şıghındağında bi adam gonşunun evli herifiynen düşübkaghan gızını tavık kimi kesmiş deyler..
+allah şaşırmıya.bekar oolanmı yog piyasada.bobayiidin hasabı ne...halbuuysaam gonu gonşu da naader terbiyeli,sirli sitirliydi deyler gız uçun.....
-eeee fıs osurug pis(yeen) goghar derler bacım.hem bobasını yakdı hem yuveeyda daaddı yaa...sen ona bag
ya da ummadık taş baş yarar anlamında
-minirenin tıs oolu tokturloo gazanmış duydungmu..
+anam boşunamı deyler fıs osurug pis(yeen)gohgar dey..aha sanga isbadı işde.
fıs osurug pis osurug
esgara
i.a aşikar,aleni,alenen
açıkdan açığa,göz göre göre,meydanda ,yol ortasına anlamındaki antep haneği
-anam eşgara yerde birbiriynen öpüşiyler.ar namış galmamış ki..
+hee bacım sorma ..pisik kimi birbirini yaleyler heçmi anaları bobaları yog bundarınkine.
(bkz:
gizli isin esgara cocoou olur)