(bkz: gelmez yanını gelişdirmek)iyi niyetle herhangi bir işi yapan gişinin gücünün üstünde kalan eksiklerini tamamlamak.
bizim ooğlan maşaallah anam bi asgari ücretnen hemin ev geçindiriy, heminde ev yapdırıy. gelmez yanınıda bubası gelişdiriy anam neetsin
köv imamlarının maaşı devlet tarafından garşılanmazdan evvel, kövlüler imamım ücretini salma usulü toplarlardı. bu ücret genellikle hamis günü toplandıı uçun bu ücretin adı hamislik olarak kalmıştır.
(bkz: el yüz yıhanır mı)antepde biri birini davet ettiii naal açılacak surfanın galitesini dartmak uçun sorulan soru.
-mameeed aşama yimee bize gelin, bekliyk haa
-eyi yorum gelek gelmesine de el yüz yıhanır mı bari?
-yıhanır yıhanır siz bes gelin.
dışarda dadlı taam yimiye alışmış bi antep gencini anası sabakleyn zornan uyandırmış.
-gadasını aldıımm maamedim taman surfıyı hazılladım de gel.
deligannı gürpedek sıçradı naal surfanın başına geçmiş. anası:
-ooolum eliii yüzüüü yıhasana el yüz yıhamadan surfuya oturulur mu kele, eyden havayı şaşırık mısın ne? bizim deligannıdan sözlee geçecek bi uluk hanek.
-yav ana sende; '''simid aşınada el yüz mü yıhanırmış'''
70 li yıllarda böööök bi yangın geçirikdi. biazim gonşular o yangında yeen bi zarallığa urğayıklardı. bizim evin bardakaltıynan böyük pasacda düveni olan gonşumuzun bardaaaltı bitişikti. bardaa altına çıkdıımız vaali onnarın bardaltınıda görebiliydik. bi aralık bardaaltına çıkdıımda ben deym 200 siz deyn 500 tene rize çayı kutusu yığılı duruy. tabi içi boşalmış vaziyette. la bu nişeel işmiş yorum deyn düşününcü; rize çayını çuvallara doldurup, böööyk pasacda gaçak çay diye millete dakdıklarını aanamışdım.
gene 70 li yıllarda mitercim asim taraf gapısından girinci sol geçedeki bi kaset düveninde devamlı adil hocam ırahmatlıın vaez kasetleriynen, mısırlı hafız abdussamedin kuran kasetleri yüksek sesnen çalınırdı. geçmiş gün o düvenin ismi neydi hatirliyemedim şindi.
ekzoun yanında sallanan file parçası içine gonmuş şap parçası.
arka camda yada tamponun üsdünde bubam sağolsun, kıskanma nolur çalış seninde olur türünde yazılar
dini bütün araba saaabi anteplilerin kontaklarını çevirinci allahu ekber bismillahirrahmanirrahiym sübhanellezi sehhare lena diye devam eden yol duasını gennere hatirleten yada yerlerine ohuyan düzenek
evleniyken bi dene dahım alıkdım. malanıda bacım yapdıydı. o da allahını sevdiiim düyün taşgalasından malaa gatladıkdan sona ütü basmayı unutmuş. fuarın içindee nikah salonuna fiyahalı fiyahalı girdik. la bakdım içerde millet damad olarakdan yüzüme deel ayağıma bahıy. la yorum bi acayiplikmi var deyn aşşaa bakdımhına benim malak balon kimi şişik duruy meersem bizim bacı ponturun malaanı gatladıktan sona ütü basmamış.
bi vahıtlar antebin su ehtiyacını karşılıyan başdeermeni, pancarlıyı, asırlık ceviz ağaçlarını yutan, canım köyüm ıspatırının sınırları içine inşa edilen gölet.
yoorum ingiltere sonunda caartlak kebabiynan da tanisti. 17.06.2010 tarihi etibariyle kthy ucaaynan antepden direk londuraya uctuk. bizim usaklar engiltere-southamtonda yasayler, onnari ziyarata geldik. iki gun soona bizim usaklar yoorum siz gelmisken bi sahriye gedek dediler. arabanin baajina sahilam antepdeymisik kimi sahre maazemelerini doldurduk yola dustuk. bizim kavakliknan kardes park ilan ettiim common parka geddik. orada ayni bizim kavaklik kimi sehrin icindeymis zatilam. kavaklikdan bi fazlasi icinde kugularin, yesil ordeklerin yuzdue guccuk bi golu var ortasinda. neyse golun kenarina kurduk mangali yelledik kebabi. yaliiz kebablik komurleri yeen hosuma getti. komur seyle bi teaaf yaagli kaat torbanin icinde, mangalin icine goyuyn bi kirbitnen dutusuy gendi gendine gayiliy. duturuk filan toplamiya gerek kalmiy, yeen goozel bi sey antepde yayginnasdirmak gerek. kuvabdan soona cayi da komur atasinda demledik agam, eliyizin artii afiyetnen yidik icdik, engiliz gavurlarinin ve yannarindan ayirmadiklari itlerinin sasgin bahislarina da heec aldiris etmeden anteplilerin en booyyuk sunneti kebap yellemeyi engilterenin gobeende ihya eddik. engiltere southamtondan eskili uvak sozluk sulalesine selam ve saygilar. haa bu arada klavyem engiliz mali oldoo ucun baazi harfleri yazameym gusura bakman simdilik beyle idare edin agam,
kur'ân-ı kerim'in inmeye başladığı ramazan ayı'nın yirmi yedinci gecesi. islâm'da en kutsal ve faziletli gece kadir gecesidir. kadir gecesi, içerisinde kadir gecesi bulunmayan bin aydan daha hayırlıdır. kur'ân-ı kerim de bu gecenin faziletini belirten müstakil bir sûre vardır. bu sûrede yüce rabbimiz şöyle buyuruyor:
"doğrusu biz kur'ân'ı kadir gecesinde indirmişizdir. kadir gecesinin ne olduğunu sen bilir misin? kadir gecesi bin aydan hayırlıdır. melekler ve cebrail o gecede rablerinin izniyle her türlü iş için inerler. o gece, tanyerinin ağarmasına kadar bir esenliktir. " (kadir sûresi, 97/ 1-5)
bu sûrenin inişi hakkında değişik rivâyetler vardır. bunlardan biri şöyledir:
bir kere rasûlüllah (s.a.s) ashab-ı kirâma israiloğullarından birinin, silahını kuşanarak allah yolunda bin sene cihad ettiğini bildirmişti. ashabın buna hayret etmeleri üzerine cenabı hak bu kadir sûresini indirmiştir (tecrîd-sarîh tercemesi, vi, 313).
bu geceye kadir gecesi denilmesi şeref ve kıymetinden dolayıdır. çünkü:
a) kur'ân-ı kerim bu gecede inmeye başlamıştır.
b) bu gecedeki ibadet, içerisinde kadir gecesi bulunmayan bin ayda yapılan ibadetten daha faziletlidir.
c) gelecek bir seneye kadar cereyan edecek olan her türlü hadiseler allah teâlâ'nın ezelî kaza ve takdiri ile ilgili meleklere bu gece bildirilir (tecrîdi sarih tercemesi, vi, 312).
d) bu gecede yeryüzüne cebrail ve çok sayıda melek iner.
e) bu gece tanyerinin ağarmasına kadar esenliktir, her türlü kötülükten uzaktır. yeryüzüne inen melekler uğradıkları her mü'mine selam verirler.
kadir gecesinin hangi gece olduğu kesin olarak bilinmemekle beraber genellikle ramazan'ın yirmi yedinci gecesinde olduğu tercih edilmiştir. hz. peygamber (s.a.s) bunun kesinlikle hangi gece olduğunu belirtmemiş, ancak; "siz kadir gecesini ramazan'ın son on günü içerisindeki tek rakamlı gecelerde arayınız" (buhârî, leyletü'l-kadir, 3; müslim, sıyam, 216) buyurmuştur.
zir b. hubeyş diyor ki, übey b. ka'b'a sordum: kardeşin abdullah b. mes'ud: "yıl boyunca ibadet eden kadir gecesine isabet eder" diyor, dedim.
übey b. ka'b dedi ki: "allah ibn mes'ud'a rahmet eylesin. o, insanların kadir gecesine güvenmemelerini istemiştir. yoksa kadir gecesinin, ramazanda, ramazanın da son on günü içerisinde yirmi yedinci gecesinde olduğunu biliyordu" dedi.
"- bunu neye dayanarak söylüyorsun, ey ebü'l-münzir (übey b. ka'b'ın lakabı)" dedim. übey;
"- ben bunu rasûlüllah (s.a.s)'in bize haber vermiş olduğu alametle söylüyorum ki, o da, "o gün güneş şuasız olarak doğar" dedi (müslim, sıyam, 220).
islâm kaynaklarında belirtildiğine göre allah teâlâ bir takım hikmetlere dayanarak kadir gecesini ve onun dışında daha bazı şeyleri de gizli tutmuştur. bunlar:
cuma günü içerisinde duanın kabul olacağı saat; beş vakit içerisinde salât-ı vusta; ilâhî isimler içerisinde ism-i azam; bütün taatlar ve ibadetler içerisinde rızay-ı ilâhî; zaman içerisinde kıyamet ve hayat içerisinde ölümdür. bunların gizli tutulmasından maksat mü'minlerin uyanık, dikkatli ve devamlı allah'a ibadet ve taat içerisinde olmalar]. sağlamaktır. mü'minler bu geceyi gaflet içerisinde geçirmemeli, ibadet ve taatle değerlendirmelidir. ebû hüreyre (r.a)'ın rivâyet etmiş olduğu hadis-i şerifte peygamber efendimiz (s.a.s) şöyle buyurmuştur:
"kim kadir gecesini, faziletine inanarak ve alacağı sevabı allah'tan bekleyerek ibadet ve taatla geçirirse geçmiş günahları bağışlanır" (buhârî, kadir, 1).
kadir gecesinde neler yapılabilir:
kadir gecesini, namaz kılarak, kur'ân-ı kerim okuyarak, tevbe, istiğfâr ederek ve dua yaparak değerlendirmeli.
üzerinde namaz borcu olanların nafile namazı kılmadan önce hiç değilse beş vakit kaza namazı kılmaları daha faziletlidir. kazası yoksa nafile kılar.
süfyan-ı sevrî: "kadir gecesi dua ve istiğfar etmek namazdan sevimlidir. kur'ân okuyup sonra dua etmek daha güzeldir." (tecrid-i sarih tercemesi, vi, 313) demiştir.
hz. aişe validemiz demiştir ki; rasûlüllah (s.a.s)'e:
"- ey allah'ın rasûlü! kadir gecesine rastlarsam nasıl dua edeyim?" diye sordum. rasûlüllah (s.a.s):
"- allahümme inneke afüvvün tühıbbü'l-afve fa'fu annî: allah'ım sen çok affedicisin, affi seversin, beni affet." diye dua et, buyurdu (tecrîd-i sarih tercemesi, vi, 314).
bu gecenin öyle bir anı vardır ki o anda yapılan ibadet ve dualar mutlaka makbul olur. bu önemli anı yakalamak için gecenin bütününü tevbe ve istiğfar ile geçirmek gerekir. bu da kişinin imanını tazeler. gecenin bütününü ibadetle geçiremeyenler en azından teravihten sonra bir miktar oturup dua etmelidirler.
ayni zamanda ders masası vazifesi de görürdü mettep uşağları uçun. dışarda kar yağmış, ohul tatilse tandırın dar gözüne uzanıp, kemaleddin tuğcu romanları ohumak ne aaden zevkliydi yoorum. nenemin, tandırdahı osuruk kohusuna karşı revaç panzehiri üzerlik tohumuydu. ortalaa yayılan osuruk kohusunu hisseddi naal, nenem hemen birez üzerlik tohumunu mangalın üsdüne serpelerdi.
ülkemizde zararsız olarak bilinen kırlangıçlar, yemendeki karabiber ekinlerine yeen bi zerallık verdeenden; bizde ahıllı uslu görüntüsünün arkasında böök yaramazlıkları bulunan kişileri tanımlarken kullanılan deyim.
-senin oolan yeen ahıllı maşaallah.
-sen gene de eyle belle anam. taman bi hanek var; en zerallıksız kuş kırlangıçmış onu da get yemen elinden sor deller. onun hasabı, benim oolanı da gel sen baa sor. amaaan amaan.