thesecaat

Durum: 1238 - 0 - 0 - 0 - 14.03.2016 08:22

Puan: 11363 -

17 yıl önce kayıt oldu. 2.Nesil Admin.

Henüz bio girmemiş.
  • /
  • 62

anteplice hayvan isimleri

lahaplar

fiziğine göre:

ayağı büyük nuri
altındişli hayriye
beli bağlı ziya
çil sakıp
çintik ali
çolak hafız
gözü büyük apto
heryanı mamet
hıra selahattin
hoylu kemal
kadife muhittin
kafa sami
kara hüseyn
kel ali
kelle cevat
kör seyit
kör vakas
küçük mustafa
küp halil
ölü mustafa
sarı sakıp
sıypalak mamet
şişko celal
topal hayri
yirik adil
yumurta kemal
dişlek mamet
çatal seyfi
çöpten düzme cemil

huyuna göre:

baba hüsnü
deli kerim
gavur haci
hababam ökkeş
kadı fuat
kekeç cemil
kız emin
kertik abdullah
komik abdullah
peder mamet
pepe edip
şecaat abdullah
sıfırcı faik
sporcu abdurrahman
şarmıta hanifi
tabiat sahibi kadir ağa
tampdcu mahmut
taşkıran bektaş
trafik abdullah
zorba raşit
piç halil
çengel hayri
dede burhan
gavur hacı
teberik haci
pat osman

mesleğine göre:

alacacı abdurrahim
berber hoca
bıçakçı kasım
boyacı şemsi
böncü izzet
çarşı ağası hakkı
çıkıkçı zekeriyya
dişçi hayri
doktur mecit
darakçı mustafa
duz müdürü
ekmekçi nevres
fıstıkçı sakıp
hamamcı halil
havlacı kara
ığneci zeki
kadın hoca
kasap mahap
kanevetçi taha
kebapçı imam
kuyumcu kazım
koyuncu ali
mando kiya
mütevelli ahmet
noter hakkı
oduncu mahmut
otelci muhittin
pansumancı hacı
terzi nuri sazcı fahri
yoğurtçu mamet

aile adına göre:

ali battal
battal bey
babaoğlu ali
beyaz hüseyin
dai ahmet ağa
güllü sait
gürsel ıhsan
hafız şahin
hamut hüseyin
mavi sabri
maaşın oğlu
patpat nuri
söylemez lütfi
şıh celal
höttünün oğlu hayri
irk, milliyet:


acem kerim
arap ali
çingan ibo
çerkeş kemal
alaman ökkeş
kürt celal
muhacir recep
yahudi leyla
ıngiliz mamet
babi ferit

memleketine göre:

araptarlı ahmet
anlılı hasan
bağdadi selim
berecikli ahmet
boyno memik
halepli münir
harputlu ahmet
kilisli turgut
lohanlı mustafa
maraşlı nuri
mısırlı tevfik
nizipli nusret
samlı hüseyin
sivaslı kemal
şamlı selahattin
tokatlı ahmet

benzetmeler:


ayı mahmut
cücük mahmut
eşşek mustafa
horoz süreyya
it ali
ınek halit
kadana feride
karakurt mustafa
kinko adil
ördek kemal
pişik ahmet
serçe mamet
sıçan ali
tazı ahmet
çepni kudret
karışık:
adaş hüsam
ammi şakır
hayri efendi
hikmet baba
hötöt şakir
maruf baba
mister kamil
boku yoğun memik
rakkuş bacı
şarlo haydar
tarçın halil
gabye mustafa

askerlik durumu:

asker ali
çavuş celal
bölük emini hasan
gedikli hamit
kolağası mustafa
mülazım ahmet
tabur imamı ziya
paşa mamet
yüzbaşı ömer

alıñ aam antepde naader esgi adam varsa yazıglar
kaynak: http://www.gaziantepkulubu.org/gaziantep/g34.asp?sf=6&icid=56

antepli maametler

hiç antepliye benzemiyorsun

batıdağ adamların anteplileri gapgara cingan kimi bellemesinden ya da anteplileri eşşeq kimi dünyadan bi haber yaşıyan insanlar sanmalarından dolayı sordukları soru. ama ne var ki antebin antepliotype gen yapısı genelde antebin* beyaz tenli ya da kumral insanlardan oluşmasını sağlamıştır.

0342

312 ankara
322 adana
332 konya
342 gaziantep
352 kayseri ...
telefon kodları umuyiyetle o ildeki abone sayısına göre numaralandırılır. 1. ankara 2. adana 3. konya! 4. antep yanı bu ne demek? antep konyadan* büyük olmasına rağmen abone sayısı daha az. ama allahtan 400lü bişeyler deel antebin kodu*

anteplilere sorulan salakça sorular

batı insanlarının eşşeq kimi olanlarının* anteplilere sorduğu sinir bozucu sorular bütünüdür. çünkü onlara göre akdeniz sınırının doğusuna geçildiği an başka bir boyuta geçilmektedir; bir şehrin bulunduğu yerde doğu kelimesi geçiyorsa oranın hepsi aynıdır; geridir, cahildir, dağda yaşarlar, yobazdır... yanı benim añnamadıım genler bizden bin beter durumda. çoğu batı şehri (isparta, uşak, afyon...) antepden çok daha tutucu, cahil ve aç... neyse onun bize bi geree yoktur, asıl sorun antebin geri bi memleket olarak bilinmesi. onlara göre antep, nüfusu 100.000?i geçmiyen*, insanların açlıktan, işsizlikten geberdiği, fabrika yüzü görmemiş falan filan bi memleket. nerdeyse aleynız dışarı taraflara getdéiñizde bunnarı eşidikséizdir:

- hic antepliye benzemiyorsun...
-sizin orda yabancı müzik dinliyen var mı?
-antep?de kızlar sokağa çıkabiliyor mu?
-aşiret misiniz?
-yazın tarlada mı çalışıyosun?
-sizin orda şort giyebiliyo musun?
-antepde deniz var mı?*
-gazianteple antep farklı şehirler mi*(allah belanı vere!)
-antepde uzun saçlı gezebiliyo musun?
-antep büyük mü?(la babeyn sinine sıçıym antebin senin şehriyn temamı gadar sanayi bölgesi var)
-antepde nike giyen var mı?(hemin de antep işi nike bile var* :d)

... ve şu an aklıma gelmiyen milyonlarcası daha. hani amerikalılar avrupalılar filan türkleri arap sanarlar ya bu da böyle bişey işte. taman şey dey soruylar ya istanbulun asya ve avrupa yakası arasındaki kültürel farklar ne filan dey :d la yoorum vara antep akdenizde oleydı, gene beyle olur muydu ola? olmazdı zaar... yanı maraş kimi kilis kimi şeerler akdenize giriy ya, ondan sonra geliyler anteplilere siz doğulusuuz deyler ya. la bu nası saçma sapan bi iş la? antebin altına teker bağlıyak acı 30 km batıya mı daşıyag nişliyek :d tamam batılı değiliz orası kesin dee doğulu denmesi de bi garip gelmiyo mu? yog æam biz ne doguluyuk ne de batili biz antepliyik.
antep forever :d

ha tabi bi de şu var. bu herifler güneydoğuyu tek bi şehir olarak görüyolar ya. geçen bi de garimiş bi dene avrat* baa nerelisin dey sordu? antepliyim diyince, bi de bakdımkına ?amcan askerliği orda yaptı, mardınde? dey bi cümle sarfetti. la olm gözüñ kör olmıya mardin nere antep nere la? tamam yakın da adana, kayseri, mersin filan da o kadar yakın... yook oralar batı oluy. dibimizdeğ adana bile anteplilere bu soruları soruy ya, yanı gabaklama kimi oluy adam. adamıın beynine uzaydan bi dene depig enmiş kimi oluy o saat.

ve ayrıca (bkz: batinin antebi algilayis bicimi)

ramazan kahkesi

halep kahkesini önceki ramazan dipfrize atıp, sonraki ramazan onu çıkartan* ve tost makinesinde ısıtıp yenilebilir hale getiren antebistik insanlar tanıyorum**

anteplice şarkı isimleri

forest: dülükbaba
i'm like a bird: yabana kimi oluğum
uptown girl: ibrahimli gızı
toxicity: mazmahor
numb: garmahor
downtown: arasa
my heart will go on: uçtu göynüm
i think my dad gone crazy: bubam gudurug
surfin' usa: abd*de cüttepik yüzmece
i just called to say i love you: seni seviym deym taman
by myself: ben baa
don't speak: hös
one step closer: kilisesi yakın ermeni kimi
teoman-gırfıcerf
arise(sepultura): ariş

kesgenmek

fake atmak. teşebbüs etmek

gaziantep

1.175.042 (2007 sayımı) nüfusuyla türkiye'nin 6. büyük şehridir.

48 yılda %1100 nüfus artışıyla, kültürel olarak 100 sene geriye gitme özelliğiyle de dünyadaki sayılı şehirlerdendir ayrıca...

gaziantep ilinin merkezi olan şehirdir...

nalet

bu kelimenin soylendiği yer merkez alınarak çizilen 1000 m. çaplı bir çember içinde kalan yeddi mahalleye uğursuzluk geldiği söylenir...

antep işi çeşitleri

amarikadağ ermeniler bunnara bizim dey saap çıhıylar. hemin de adını aintab work edikler*. diya adresi: http://www.armenianheritage.com/etembrod.htm

kel ferit

antep lisesi'nde müzik öğretmenliği yapmıştır. kimileri bu adamı antepden müzisyen çıkmamasının sorumlusu olarak görmektedir*

pekey

1800lerde antebe gelen amerikan misyonlerden duyulan "okey" kelimesinin peki ile remikslenmiş hali.

gaziantepin kurtuluşu

antep, kurtulus savasinda en cok kayip veren illerin basinda gelir. 10 ay 8 gün süren catisamalar sirasinda 6317 sehit verilmistir. o zamanlardaki musluman nufusun 18000 civarinda oldugu goz onune alinirsa bu gercekten buyuk bir rakamdir. ustelik buna acliktan olen turkler eklenmemistir.

fransizlar sehrin yuksek yerlerine(sarimsaktepe, kollejtepe) durbunlu tufekli keskin nisancilar yerlestirmistir. bu yuzden o zamanlar kimse disari cikamazmis; kastelleri, livaslari, magaralari kullanmislar.

silahli ermeniler halkevinin çanyeri ve bazi camilerin minarelerinden gordukleri turklere ates acarlarmis

sehrin etrafi telle cevrilmis. sehre disardan yiyecek gelememis. turkler ac kalmislar, acliktan at lesi, essek lesini kesip zerdali cekirdeğinin ekmeğini* yemişler.

fransizlar antebi devamli top atesine tutmuslar*. ozellikle "stratejik" olarak belirledikleri mahallelere top atilmis.

fransizlardan once gelen ingilizler sehirdeki tum silahlari, sogan bicagi dahi, toplamis. o yuzden bir silah sikintisi varmis. patlamis bombalardan, mermi kovanlarindan, barut, teneke vb. maddelerden silah yapilmis**


bunlarin sonucunda antebe 6 şubat 1921'de gazilik ünvanı verilmiştir. antep direnişinden dolayı fransızların gözleri yılmıştır ve ankara anlaşmasına yanaşmışladır.

sehit kamil

şimdi şeetkaamil, annesiynen birabar evine getmek üzere inönü caddesinden geçiylermiş. oralıkda da fransızlarıñ ekmeglerini temin ettigleri bi fırın varmış. orda çalışan iki freansiz asgeri serhoş olarak, geliy bu annesine sarhıntılıg edmeg istemis. fransız asgeri anasınıñ yüzünü acmis. kamil gelmis, das fılan atınca, uşagcaazı o saat süngüleyp oralıgda öldümüsler.

şeerdeği ilk ciddi hadiselerden bi denesi iste bu seetkaamil olayidir.

anteplice dilbilgisi

eger k kelime basinda ya da hece sonundaysa genellikle g'ye donusur.
bagmag, geyinmeg, oralıg, anagdar

eger k ilk hece haric bir hece basindaysa h'ye donusur

sohagdaa adam, vuruyhan,

bazen de kelime sonundaki k'ler sessizle basliyan bi ek aldiklarinda k gider, k'den onceki sesli uzatilir:
bıçaanan, yoodu, aa(ak) aader(kadar,gader), müdeaale etmeg...

t'yle biten bir kelimeden sonra sesli harfle baslayan bir kelime gelirse t, genellikle d'ye dönüşür:
géc olur, ged ordan( get--)ged)

ünlü daralması yoktur:
gelm(é)yciiz mi, alméylar, ne déyn(ne diyn değil!)


anteplicede 3 a vardır:

ä-)anteplice'nin ünlü genis a'sıdır. arapcadaki ayn kadar ya da doğu şivelerindeki gibi sert değildir. ingilizcedeki a harfine benzer :) e ile a arasinda bir sestir:
säatci, änagdár, ärbet, mäamil, bäaşire,çägşamäk,häsdelig

á-)pek dikkat cekmiyen kapali a'dır. yuvarlatilmis (o'ya yakin bir ses) a sesidir.
gátmäg, ägdármäg, gáçmäg, mäğrá, livás,çähál

a-) normal a sesidir:
álaç(ilaç)...

pipirim

adaniya agder pirpirim derler. ondan sonrasinda semizotu deyler...
  • /
  • 62
Henüz bir favori entry yok.

Toplam entry sayısı: 1238

lahaplar

benim deyen adam

antebin süperkahramanıdır. elinden her iş gelir, her işi dutar. yeen beşaratlıdır.

gendi şeyle olur zaar: www.eskiliufaksozluk.com/benimdeyen.jpg

gendini görenlerin hanee de şeyle olur aam;

x: la maamet şoo ney la, uçuy?
y: haası yav?
x: la diya diya görmeymin?

(beæaaaov)

a: o bir hallik
b: o bir gasap şeerdi
c: o bir pavyonçu
d: o bir dogdur
e: o bir fısdıg gıracaa
f: yogaam yog yangiliyn sen. buu esaas benim deyen adam!
g: beeey!?

pekey bu herif nedik? yanı boşuna mı söyleyg sabahden belli. yoog?:

-antep tarihinde en çok parey gendi gazanmış. en böyüg yatırımları gendi yapıg.

-bütün antebin dedigodusunu saklayacak hafızıya saaptir, yeen gafalıdır

-eşgili daraglıg tavasını, dana eti kullanarak pişirmiş ama dadı goyun etiynen bişig kimi olmuş

-bi haftasonu " hanan haraba ola windows. nalet saa da bill gates'e" deyp antep operating system işletim sistemini yazıg

-antebe manhattan yapmıştır. mimari porocey, alatirik tesisatını, aleynı gendi yapıgdır

-zırhda gıyma çekiyken, bi adım sendelemez. yerinden milim gımıldamaz, daş kimidir

-7 dagga içinde 42 dævaya gederek guinesse girmiştir. son zamanlarda yeen secaatli oldoondan bu rekorunu egale edecektir

-bütün bedduaları istisnasız tutmuştur

-gendini sepulturı'ya "gel aam hele bizde pateri çal, navar" dey çıırmalarına rağmen gendi heç oralı olmeygdır

-68 düble arahıyy tek başına oturdoo yerden bitirmiş, ardından üzüm depelemiş ve masere gazanı garıştırmıştır

-salça zamanı gurutulan biberleri, bes gendi pençesiynen toz haline getirip gırmızı biber etmiştir

-secaat seviyesi, fsecaat(armıt, gabag) = ((e^(armıt) * log(gabag))^10)! fonksiyonuna göre değişir.

gaziantep'in girişine yazılması gereken söz

dolmuşların kaldırılması

" mehmet nuri paşaya kadar durmaz" haneeni bitiren, yangılmeysam geden sene edilen iş. trafee iræağtledeg dey dutuldu. dolmuşlar tarpadak yitti getti meram, aleyını halg otobosu ettiler. o otokar marha dolmuşlar necoldu, şöferleri nişledi ola?

(bkz: antep dolmuşları)
(bkz: dolmuş diyalogları)
(bkz: dolmuş yazıları)

sıhırcım vermek

+düveni areym da uşaglara sıhırcım veriym. gendi hallarına gorsan heç bi iş dutmazlar.

arbet espriler

avradın bi denesi çalınmış, herifi de polis çıırmış

herifin bi denesi şişmiş, avradı da manefe innesi

herifin bi denesi yeen kibarmış, yeen beyefendiymiş amma dayım sası sası gohuymuş. neen ola?
-- herifin adı ali nazikmiş

herifin bi denesi sanayide yuvalama yimiş ölmüş. neen?
-- yuvalamıya makina yağı çaartırmışlar çünki

vodafone'lular anı yaşeylar, pekey antepliler neediyler?
-- anı depiyler (an-tep)

hitler'in nasyonal sosyalizm sistemi neden işe yaramamış?
-- çünkü goca alamanya'da bi dene bile nasyonal et makinası yokturmuş

herifin bi denesi evlendee günden belli amelmiş. neen ola?
-- çünkiii avradının adı

benim deyen adam

antebin süperkahramanıdır. elinden her iş gelir, her işi dutar. yeen beşaratlıdır.

gendi şeyle olur zaar: www.eskiliufaksozluk.com/benimdeyen.jpg

gendini görenlerin hanee de şeyle olur aam;

x: la maamet şoo ney la, uçuy?
y: haası yav?
x: la diya diya görmeymin?

(beæaaaov)

a: o bir hallik
b: o bir gasap şeerdi
c: o bir pavyonçu
d: o bir dogdur
e: o bir fısdıg gıracaa
f: yogaam yog yangiliyn sen. buu esaas benim deyen adam!
g: beeey!?

pekey bu herif nedik? yanı boşuna mı söyleyg sabahden belli. yoog?:

-antep tarihinde en çok parey gendi gazanmış. en böyüg yatırımları gendi yapıg.

-bütün antebin dedigodusunu saklayacak hafızıya saaptir, yeen gafalıdır

-eşgili daraglıg tavasını, dana eti kullanarak pişirmiş ama dadı goyun etiynen bişig kimi olmuş

-bi haftasonu " hanan haraba ola windows. nalet saa da bill gates'e" deyp antep operating system işletim sistemini yazıg

-antebe manhattan yapmıştır. mimari porocey, alatirik tesisatını, aleynı gendi yapıgdır

-zırhda gıyma çekiyken, bi adım sendelemez. yerinden milim gımıldamaz, daş kimidir

-7 dagga içinde 42 dævaya gederek guinesse girmiştir. son zamanlarda yeen secaatli oldoondan bu rekorunu egale edecektir

-bütün bedduaları istisnasız tutmuştur

-gendini sepulturı'ya "gel aam hele bizde pateri çal, navar" dey çıırmalarına rağmen gendi heç oralı olmeygdır

-68 düble arahıyy tek başına oturdoo yerden bitirmiş, ardından üzüm depelemiş ve masere gazanı garıştırmıştır

-salça zamanı gurutulan biberleri, bes gendi pençesiynen toz haline getirip gırmızı biber etmiştir

-secaat seviyesi, fsecaat(armıt, gabag) = ((e^(armıt) * log(gabag))^10)! fonksiyonuna göre değişir.

omer asim aksoy un halfelere seslenisi

ömer asım aksoy'un, anteplice hakkında yazdığı en büyük eser olan gaziantep ağzı kitabının birinci cildinin giriş yazısını az önce okudum. resmen bizim yaşadıklarımızı yaşamış. ulaşım imkanlarının çoğalmasından, radyolardan ve gazetelerden dolayı bölge ağzılarının, gelişimlerinin duracağını hatta gittikçe yok olacağını taa o vakitlerde farketmiş. o da bizim gibi endişeye kapılmış. ömer asım aksoy'un 65 sene önce duyduğu bu endişeye ilaveten, televizyon, internet ve gendi gomplekslerini antep şivesine boyutlıyan insanları düşünürsek, başta mitokondri olmak üzere tüm eşkili ufak sözlük halfeleri olarak antep şivesini ölümden kurtardık (bkz: eskili ufak sozlukten once eskili ufak sozlukten sonra).

30lu ve 40lı yılların şartlarını ve yerel ağızlar konusunda tek bir eser bile yazılmadığını göz önünde bulundurursak, bizden çok daha ağır problemlerle karşılaşmış. o da bizim gibi notlar alırmış. hatta not almayı unuttuğu ya da almaya üşendiği zaman, aklına geleni bir süre sonra unuturmuş ve buna çok üzülürmüş.

bu yüce insan keşke şu an yaşasaydı da ellerinden öpseydik*. işte beni geleceğe dönüş gaziantep psikolojisine sokan, biz halfeler için büyük bir rehber niteliğindeki 14 temmuz 1945 tarihli yazısı:

"son yirmi beş sene içinde iki dünya harbi koptu. bütün cihanda büyük değişiklikler oldu. memleketimizde de arka arkaya bir çok devrimler başarıldı ve yepyeni bir hayat başladı. yolların, taşıtların çoğalması, yurdun her köşesini birbirine yaklaştırdı. türlü bölgeler halkı arasında münasebetler doğup gelişti. bir yerden başka yere gidenler, oraya kendi ağızlarından kelimeler, deyimler, dil özellikleri götürdüler. bu alış veriş, yüzyıllarca kendi özelliğini saklamış olan bir bölge ağzına, başka ağız özelliklerinin de katılıp karışmasına yol açtı. bundan başka yazıda yaptığımız devrimle, sayıları çok artan okullarla, baskıları ve çeşitleri fazlalaşan kitap ve gazetelerle, bütün yurdu kaplıyan radyo yayını ile, genel dil geniş ölçüde yurdun her köşesine girdi. işte bu sebeplerden dolayı bölgelerin ağızlarında eski nitelikler kaybolmaya başladı.

bu özellikler unutulmaktan kurtarılmalı ve incelenmelidir
hızı ve genişliği daha ziyade büyük şehir ve kasabalarda ve aydınlar arasında açık surette görülen "bölge ağızlarını bırakıp, onun yerine genel dili kullanmak meyil ve hevesi" önüne geçilemeyecek bir olaydır. ve esasen genel dilin böylece yayılmasında fayda vardır. çünkü her bölge halkının kendi ağızlarıyla konuşmaya devam etmeleri, genel dilin gelişimini yavaşlatır. o halde bölge ağızlarının zararına olmakla beraber, bu akışın önüne geçmek doğru değildir. fakat bu, ağız özelliklerinin büsbütün unutulmasını istemek anlamına gelmez. ortadan çekilmekte olan bu özelliklerin vakit geçirilmeksizin incelenmesi, zaptedilmesi de gerektir*. vakit geçirilmeksizin kaydı önemlidir: dilde değişme ve gelişme her zaman olagelen bir hal ise de zamanımızdaki değişmeler -yukarıda da söylediğimiz gibi- başka devirlerinki ile ölçüştürülemiyecek derecede çabuk ve geniş olmaktadır. biz yaşta bulunanlar, kendi bölgelerinin bu dil gelişmelerinden önceki ağızlarını iyi bilirler. fakat bizden sonra yetişenler, bunların büyük bir kısmını bilemiyorlar. daha sonra gelecek olanların o ağızlar hakkındaki bilgileri daha az olacaktır. bu sebepledir ki büyük bir dönüm devresi yaşamakta olan bizim nesil için, her bölge ağzını ayrı ayrı inceleyip saptamak büyük bir ödevdir. yoksa bulnar gittikçe biraz daha geçmişin karanlıklarına gömülecekler, unutulacaklar, kaybolacaklardır. benim babaannemden işiterek öğrendiğim bir çok kelimeler, deyimler, dil özellikleri vardır ki bunları kendi bölgemizde bilenler veya kullananlar daha şimdiden kalmamıştır. çocukluğumuzda biz annemize ana, ağabeyimize ağa derdik. bugünkü gaziantep çocuklarının ağzında "ana, ağa" kelimeleri hemen hiç yoktur. hepsi de "anne, ağabey" diyorlar*

bir ağzı incelemek için (biz halfelere hitap ediyor)
bir bölge ağzını etraflı şekilde incelemek kolay bir iş değildir. hele bu konu üzerinde daha önce uğraşılmamış bulunması, güçlüğü bir kat daha artmaktadır. bunu yapacak kimsenin, o bölgede doğup büyümüş, yahut orada uzun zaman kalmış olması ve esaslı bir dil bilgisi bulunması şarttır. fakat bu kadarı yetmez. araştırıcı*, "dikkatli, keskin görüşlü olmalı" ve bu iş üzerinde uzun zaman sabırla, azimle çalışmalıdır. bir bölgede yetişmenin oradaki ağzı incelemk için gerekli olduğu söz götürmez. şu kadar ki bunun bir de mahzuru vardır: araştırıcı, etrafında konuşulan sözlere yabancı olmadığından bir takım özellikler onun dikkatini çekmeden geçebilir (bkz: anarya gitmek). işte buna meydan vermemek, bütün özellikleri görebilmek ve kaçırmamak lazımdır. bu, "dikkat" ve "görmeye alışmak" meselesidir. "uzun zaman çalışmak" şartına gelince: insan bildiği ağzın bütün özelliklerini düşünmekle hatırlayamaz. bunun için baştan başa süzülmek ister. halbuki bir ağız, bir kitap gibi açılıp ilk satırından son satırın a kadar gözden geçirilebilen, bir kısmı bugün alt tarafı yarın, öbür gün incelenebilen ve filan yerde sona ereceği belli olan bir varlık değildir özelliklerini bir bir, sırasıyla önümüze dökmez. bunlar biz istediğimiz vakit değil, rasgele*** ortaya çıkarlar. onları daima konuşmalara dikkat ederek biz yakalıyacağız.

ilk zamanlarda sık sık notlar alırız. fakat gitgide not edilecek yeni şeyler bulmak güçleşir (bkz: #18629)(bkz: sözlükteki kesatlık)(bkz: halfelerin sözlükte aktif olmama sebepleri). çünkü yeni dinlediğimiz konuşmalarda, önce zaptettiğimiz bir çok kelimeler, özellikler tekrarlanır durur. bununla beraber, daha az nisbette yeni maddeler de çıkar. böylece seneler geçer. amma bütün dikkatimize rağmen işin arkası bir türlü alınamaz. sebebi şudur ki konuşulan ağzın eksiksiz olarak dikkat süzgecimizden geçmesi için gereken vakit, bizim ömrümüzden çok uzundur(bkz: #600) (bkz: #28786).

bu açıklamalardan anlaşılır ki, işini iyi yapmak istiyen araştırıcı, derleme ve incelemeye başladıktan sonra, o ağzı konuşanlar arasında yıllarca çalışma ve bu uzun zaman boyunca gayet dikkatli ve uyanık bulunmak zorundadır. bir taraftan kendi bildiklerini, hatırladıklarını kaydedecek, bir taraftan etrafındaki konuşmaları inceleyici kulağıyla dinliyerek devamlı surette notlar alacaktır. aklına gelenleri ve işittiklerini hemen zaptedemez, belleğine güvenerek not etmeyi sonraya bırakırsa onları kaçırmış olur, bir daha kolay kolay hatırlayamaz*. başımdan çok geçmiştir: bazen yolda giderken aklıma, not edilmesi gereken bir dil özelliği gelir. o anda durup cebimden defterimi çıkararak yazmaz da bu işi ilk oturacağım yerde yapmak istersem, yazılacak şeyi unuturum.

gece yatağıma girdiğim yahut uykum kaçtığı zaman da hatrıma gelen şeyler olur. bazı vakit yataktan kalkar, bir tarafa yazarım. bazı vakit de kalkmaya üşendiğimden unutmıyarak ertesi günü yazmak maksadiyle bir kaç defa kendi kendime hatırlatırım. fakat ertesi gün çoğunu hatırlayamam. bunlardan aldığım ders şu olmuştur ki akla gelen bir şey, hiç vakit geçirilmeden tesbit edilmelidir. hatta yataktan kalkmak lazım gelse bile...

kaçırılan maddeleri bir daha hatırlayabilmek veya işitebilmek için belki de senelerin geçmesi gerekir. çünkü her gün ağızda dolaşan dil unsurları bulunduğu gibi, insanın ancak üç, beş, on, yirmi yılda bir defa karşılaşacağı unsurlar da vardır. bu sebeple kısa bir zamanda toplanmış olan dil varklıkları her halde eksik olur.

bu kitabın*, her özel kelimesi veya başka dil unsuru üzerine günlerin, haftaların, ayların sabrı, dikkati ve emeği harcanmıştır. fakat, az önce dediğim gibi, bir şahsın ömrü, tam bir incelemeye yetmez. onun başka emeklerle tamamlanması lazım gelir (bkz: eşkili ufak sözlük) (bkz: #27)(bkz: #201) "

yahçek

yeen datlı bi ekip çalışması oldu. prototifi 2.5 sene önce çıhıgdı. aklıma taa birinci geleneksel eskili ufak sozluk iftarinda ellaam'ın, yahçek gullanmadan evel yah çekerken öksüren adam doğaçlaması geliy. video yirmiyedi'nin "pejo, pejo. pejo eyi esas. yog ganuni de eyi de..." demesiynen başley amma ben orda bitiym. hele maamethalfe'nin "dışarılı belliyollardı" şeklinde demeç vermesi mükemmel yav. sicanhasaninpompasi'nın düğünlerde en önde gendinin gaçdıı hakiyesi, insanın gözünün önüne resmen düğünün ilk 10. saniyesinde gaça gaça piste çıhıp, oralıgdaa 5-6 adamı aniden yahçektirmeye çalışan birisini getirmekte. her dæggasını bilmemgaç dæafa seyredigdim. yazıları, gonuşmaları* gaç kez deeştim, cızdım bilmeym. ama sırf şu "pejo pejo. pejo eyi esas..."ı duyuym dey, rafik'in durduk yerde "arhædaşlar hele bi yæh çekek yav" deyp herkeşin zombi kimi birden yah çekmeye başlamasını görüym dey baştan baştan seyrediym gene.

(bkz: eşkili ufak fikir sanat)

eşkiliufaksözlük

tarihsel süreçte yazıya geçirilmemesine rağmen, yüzyıllardır kuşaktan kuşağa sözlü biçimde aktarılarak bugünlere değin ulaşmayı başaran "anadolu ağızları", on yıllardır, gerek konuşucuları gerekse toplumun geneli tarafından bir kusurmuş gibi algılanmakta, salt bir eğlence aracı olarak görülerek yıpratılmakta ve ister istemez yok edilmektedir. oysa ki, küreselleşmenin alıp başını gittiği çağımızda, türkçemizin yabancı dillere karşı koruyuculuğunu gizlice üstlenmiştir anadolu ağızları; osmanlı zamanında arapça'nın ve farsça'nın baskısı altında ezilen türkçe'ye benliğini tekrar kazandırması gibi... ağızların, yazıya aktarılmaması bir yana, ancak ilgili yörenin insanları tarafından konuşulduğu unutulmamalıdır; ki onlar da vazgeçerlerse, o ağız ölmeye mahkum bırakılacaktır. işte tam bu noktada, gaziantep ağzı'nın, namı diğer anteplice'nin, ne kadar şanslı olduğunu görebiliriz. interaktif bir sözlüğe sahip olan ve buna bağlı olarak sanal ortamda oldukça etkin kullanılan tek anadolu ağzı, anteplice'dir. önceleri internet ortamında, diğer ağızlar gibi iki-üç kelime ile barınabilen ve ancak pek az kişinin özel mesajlaşmalarında kendisini gösterebilen anteplice, 2007 ekim'inde, tam da "antep uşakları"nın gaziantep'in gittikçe kozmopolitleşmesinden ve antep kültürünün yok olacağını düşünmelerinden bunalığı bir dönemde, tamamen antep kültürüne odaklanmış eşkili ufak sözlük'ün kurulmasıyla sanal ortamda yaşam şansına sahip oldu. anteplice'nin 21. yüzyıla uyarlanması ve yazıya aktarımı gibi konularda zamanla uzmanlaşan sözlük yazarları tarafından daha önce örneğine rastlanmamış büyük bir interaktif bilgi kaynağı haline getirildi, sözlük kurucusu mitokondri tarafından fitili ateşlenen bu antep furyası. bugün, antep kültürü ve anteplice, eşkili ufak kadrosunun uğraşlarıyla sosyal platformlarda yahut multimedya sitelerinde ağırlığını hissettirir oldu; dışarılıların zihinlerindeki yanlış gaziantep imajının üstesinden gelinmesi de cabası. artık "eletmek" sözcüğünün varlığı-yokluğu değil "acı navar beni neptün'e elet" hikayesi; "pafsımak" kelimesinin kabalığı-kibarlığı değil "yuha adamlar pafsıyg et kimidirler. gender mæarif'deyhan gohularını taa garadaş'ıng oralıgdan alabilirseéz" antebistik aforizması tartışılıyor. peki buna benzer bir oluşum neden diğer yörelerde değil de gaziantep'te gerçekleşti? çünkü olaylara farklı açılardan bakabilmek ve genellemelerden bağımsız olarak düşünebilmek gazianteplinin genetik bir özelliğidir; bunun kanıtı da, bir ağza perspektiften bakarak çağa ayak uydurabileceğini kanıtlayan eşkili ufak sözlük'ün kurulmasıdır.

arbet espriler

avradın bi denesi çalınmış, herifi de polis çıırmış

herifin bi denesi şişmiş, avradı da manefe innesi

herifin bi denesi yeen kibarmış, yeen beyefendiymiş amma dayım sası sası gohuymuş. neen ola?
-- herifin adı ali nazikmiş

herifin bi denesi sanayide yuvalama yimiş ölmüş. neen?
-- yuvalamıya makina yağı çaartırmışlar çünki

vodafone'lular anı yaşeylar, pekey antepliler neediyler?
-- anı depiyler (an-tep)

hitler'in nasyonal sosyalizm sistemi neden işe yaramamış?
-- çünkü goca alamanya'da bi dene bile nasyonal et makinası yokturmuş

herifin bi denesi evlendee günden belli amelmiş. neen ola?
-- çünkiii avradının adı

kel ferit

antep lisesi'nde müzik öğretmenliği yapmıştır. kimileri bu adamı antepden müzisyen çıkmamasının sorumlusu olarak görmektedir*

düman

düman

ia duman:
-hele şoo gapıyy ört, içeri bütün düman olug
ya da
-amaan! hele herifin suratına..! çıırmadan ayın bayın olug. düman mıydı neydi bunnarın adı?

anteplice tabu kartlari

kelime: carıs

aşşadaa hanegleri söylemeli deelsin:
-malamat
-nalet
-irezil
-elalem

gaziantep

dünyanın en bahtsız şehri
Henüz takip ettiği biri yok.
izmir escort gaziantep escort kayseri escort maltepe escort denizli escort bursa escort gaziantep escort mecidiyeköy escort beylikdüzü escort marmaris escort beylikdüzü escort esenyurt escort beşiktaş escort bodrum escort sakarya escort