halfelerimizi tanıyalım
ağam herşey gözel de birbirimizin adlarını da bilsek daa bi gözel olur bencesine heş deelse feysbuhda filan arhadaş oluruh belki
benim adım salih ağcabay amma herkeş baa selah dir asasında selah dimeleri daa çoh hazime gediy ne yala sölim şindik oozelinin yazlıbecer kövündenim
anteplice şiirler
bir sevda bizim için gaziantep
onun için çarpıyor bu kalbimiz hep
şanlı tarihinle güzelliğinle
var mıdır dünyada bir eşin acep
*marş olarak bestelesem olur mu acep
antepce tarım aletleri
bazı tarım aletlerinin anteplice ve istanbul türkçesi adları
tapan
müvzer:minzer
dohuzlu:kultivator
köten:pulluk
holder:pülverizatör
naylon:römork
rommuk(maklap):kapalı römork
biçer:biçer döver
pates:patos
keşefe:susam mibzeri
fırfırı:gübreleme makinası
motor:traktör
lüper
disk
dızgarov
balıklı ev
orta ohula geleneçe bu evin balıı neresinde acep diye düşündüüm esgi antep evi tipi
meerse balık dinilen yer istanbul türkçesinde ''bölük''müş yanı salon ''l_'' şeklinde olduundan uzun geniş olan yere livan arhada galan bölmeye de balık dinirmiş .
hazır beyle bir başlıh açmışken birde ''ölle''yi yazim altına adı belli
ölle iki gatlı antep evlerinin ikinci gatına verilen isimdir
antep atasözleri
erkek eşşeen supbası olmaz
küçcük uşaglarını yannarında solandıran adamlara analarından önemli bir uyarıdır
sona dirler ki bu herifin avradı ne iş tutuy ola gendi bahıy uşaa
yapı daşları
antepde esgi gara daş yapılar yapılırken daşların şekillerine göre isimleri oluırdu
*it gafası - ikş sır a duvarın arasını doldurmada gullanılan şekilsiz daşlar
*halik - oynah daşların altını doldurmada gullanılan ufah daşlar
*gez - ince boşluhları doldurmaya yarıyan yasdı daşlar
*filiç - taebelerin üsdüne gonulan özellikle gırılmış ince uzun daşlar
antep nostaljileri
*düzdepi ye hafdada bir gün naylon leennere yama yapan bi adam gelirdi.mangalın içinde top lasdiini eridir yıryılan leenneri evel diker sonada üsdüne mangalda eridip hamır gıvamına getirdii lasdiii yapışdırıdı
*bir de gene hafdada bir gün maalleye çerhcı gelirdi avratlar ellerinde pıçahlardan sıraya girellerdi pıçahlarını biletmek uçun.
*bıızzzzzt diye ses çıharan bmc austin marha çöp gamyonnarı vardı bunnarda hidrolik pres sisdemi falan olmadıından çöp gamyonu altı yeddi sohah beri geldimmi gohusundan evde durulmazdı
*kövün tek beton zemini olan ohulun bahçasında bilya arabası yapar sürerdik
*telden araba yapardıh
*yarım metre hortumu arıya bir dal guyup birleşdirir tengşek yapardıh sebahden aaşamaçah ondan eylenirdik.
*motorun arha lasdiinin içine girip kövün höyyünüden birbirimizi tuvarlar golumuzu bacaamızı gırardıh.,
*ohulda bütün simit almıya parası olmadıı uçun yarım simit alan talebeler vardı
*dükkannara damacanadan suy alma adedi olmadıından mütercim asımdahı havuzun yanındahı musluun başında elimizde mavı termuslardan sıra beklerdik
bedri incetahtaci
mahmudiye vakfında yöneticilik yaptığı dönemde babamın özel şoförlüğünü yaptığı ve o günden bu güne anlata anlata bitiremediği yere göğe sığdıramadığı yüce şahsiyet ...mekanı cennet olsun
doşşek yorgan yastık naylonu
daha küççük uşahken anam döşşekleri yuydu benden de ablamdan oyun oynuyduh döşşek torbasının içine girip onu uzay mekii kimi hayal ediydik uşag ahlı işde amma ablam ben içindeken torbanın aazını eyitene baalayıp da sökemedii uçun torbanın içinde son nefesimi veriydim nerdese amma anamın döşşek torbasını yırtarsam beni gene şişden dağlar diye yırtmıya da gorhuydum.o günden belli nerde döşşek naylonu görsem ahloım ao geliy
karpuz cekirdegi
antep de küncü ekiminin bitmesine sebep olan bitgi
küncü elden çekiliy amma garpızın makinesi var hemin parası da eyi diyerekden çekirdeklik karpız çıhdıından belli ben daha küncü eken görmedim
karpız ekme modası çıhdıı sene inat edip de tek başına küncü eken abey dayımın ''küncünün oader senelik maneviyatı var karpız nerden çıhdı beyle'' şeklinde yapdıı savunması halen alay gonusudur
şahalak
şahalk serçe bengzeri ufah defek sevimli bir guşdur .depesinde sivri bir perçemi olur .resmini bulamdım gusura galmayıng.
menzil
son zamannnarda ortiya çıhan menzil tarihatı geldi bu başlıı görür görmez ahlıma
adıyaman kahta ilçesinde menzil kövündee şıhın müritlerinin sayısı antepde azımsanmıyacah kaderi çoh malum
genellikle sahallı şalvarlı gafaları dazlah sarıh ya da höllük dahan bu tayfa fırsat bulduhca menzile geder çevrelerindee ayyaş içgici veyahut dini işlerden pek alahadar olmıyan adamları da menzile getmiye teşvik ederler.allah var bir zerelliklerini de gören olmamışdır.amma ne bilim bele geyim guşşamları acı baa birez tahaf geliy.her gece yatsın namazından soona hatme didikleri zikir benzeri bir düaleri var onu ohuylar.menzile gedenner evel şıhdan töbe aliylar ondan soona da sooh suydan yıhanıp yatiylar sebaha çek gonuşmüylar sebahde tekgede şorba içip binip evlerine geliyler.oriya gedip de içgiyi humarı bırahan namaza başlıyan epey adam gördüm hikmeti nedir bilemiym amma işe yariy.yangış annaşılmasın adamlara garşı bi garezim yoh bes gördüklerimi bildiklerimi yazdım
el öpme şekilleri
antepde özlellikle de avradlar arasında yayğın olan deeşik el öpme şekilleri vardır.bunnardan baazileri
1 iki kere arha arhıya öpme:çok hörmet edilen yaşlı dezzelerin eli ardarda iki kere öpülür
2 el-yüz-el :sıralamasıyla önce dezzening eli öpülür ondan kelli dezzemiz gızın yüzünü iki kere öper hemen ardından gızımız tekraldan dezzemizin eline yapışır ikinciye öper ve beylece el öpme merasimi bitmiş olur
3 elin içini öpme:genellikden dezzemiz gedecee vahıt düaler ederken elini havıya galdırmasını fırsat bilen el öpmiye yeen marahlı gızımız dezzemizin elining içini öper bu o dezzeye gösderilen hörmetin en böyük gösdergesidir.
antepte 1 tl ye satılan dürümler
yaw ağam siz de bir halsıngız
geçen canım yeen dürüm çekdi arim da hele bir tene ısmarlim didim .bir geldi ki o ney.dürüm diye getirdikleri afedersing itin öngüne atsang yimez.aldıhları para da 5 kaat .siz bir kaada dürüm yiysiiz orda ona da acebe içinde ney var diysiiz .yi getsing gennini nolucu şinniye çek kimse ölmedi de sen mi ölücüng.
ağalık
ayni şekilde bir de kiyalık vardır o da genelde kövlerin bir tarlayı kiyaya vermeleridir.kiya kövün işlerine goşdururhan harciyacaa para yerine o tarlayı eker biçer.kiyalıı yanı mıhdarlıı bitdiinden de yerine kiya olan adam kimse o tarlayı bılat da o alır.ne gözel bir sisdem dee mi
gara cızmalı
ia kara çizmeli
sarı cızmalı maamed ağa haneeni hepimiz bilirik amma bunun nerden geldiine geçennerde internetde geziyken gördüm de sizden de paylaşmıyi isdedim
ağam şimdi eveli antepde millet yimeni geyermiş .amma türkmen beyleri ağaları gara cızma geyellermiş .türkmen beylerinden ve ağalarından öze kimse de gara cızma geyemezlermiş.ondan da soyu sopu belli adamlara gaza cızmalı dillermiş,gel gelelim hallo cello adamlara da sarı cızmalı dimiye başlamışlar.o sebepden de kim olduu belli olmıyannaraa sarı cızmalı maamed ağa dimişler
ondan soona da bu hanek patlamış getmiş :)
antep atasözleri
haci haciyi mekke de hoca hocayı tekkede it iti dakgede bulurmuş
antepteki dışarılı istilası nedenleri
çevremde gördüüm bir olayı sizlernen de paylaşmah isdedim sebebi hepimizin muzdarip olduu bu suyun öbür yanından gelennerin sayısının antebimizde günden güne artması olay şöyle gerçekleşiy
not isimler değiştirilerek aktarılmıştır
asgerden yengi gelen ve bir fabrıhada asgari ücretin altında sığortasız olarah çalışan maamedin bütün taydaşları evlenmiş kimileri çoluk çocuh saabi olmuş maametse garibim halen bekar gezmektedir..
anası bu duruma yeen üzülmektedir.amma neetsiz dezzecaazım elinden gelen de birşey yoh.antepden gızz almıya kahsa nerdese aarlıınca altın isteyler.
eli mahkum dezzem oğlunun mürüvvetini görmiyi istiy tabi bunun uçun yapabilecee tek şey vardır o da gedip suyun öte tarafından bir gız bulmahdır.nası olsa orda bizinkiler gader aarlık istemeyler deyi düşünüp yolu tutar dezzem .
songunda istedee kimi bir gız bulur yoluna yordamına göre alır getirir.
başlangıçda herşey güzeldir mutlu mesut yaşarlar.ama soona işin rengi deeşmiye başlar.gızın orta ohuldan terk yaşı 17 olan ve evde galma dönemine girmiş bacısı yazın ablası hörmiye gelmiş kimi antebe gelir ..tabi gız gelir gelmez çalışmalara başlanır.gızın ablası maalle avratları arasında bacısını öve öve göğe çıharır.maalle zatı kenar bi maalledir .herkesin durumu antepden gız almıya elverişli deeldir.beylelikden ikinci gızlarını da antebe gelin veren aile yeen mutludur.aradan bir iki sene geçdikten soona gızlarınızın küççük gardaşları liseyi yarıda bırahmış ve çalışma haytına atılmak üzeredirler.. ee nası olsa ''antepde iki tene enişdemiz var hele bi gidek bahak lo belkim onnar bize iş buluur ''diyerekden antebin yolunu datarlar..buldukları ilk işin tüm şartlarını gabil atdikleri uçun işletme saabi olan hemşehrimiz düşük maaşa sığortasız 12 saat çalışacah adamı nerden bulurum gaygısıynan gençlere iş verir ..gel zaman get zaman fabrıhanıng tamamını ellerina almıya başlarlar....ne de olsa beleş işçi kim çalışdırmaz deemi....beylece antapde iki gardaşın emmisi uşakları dayısı uşakları derken bir maalle olurlar
olay tamamen yaşanmıştır
bıtırah
hazır ot dimişken ahlıma gelen ötee otlardan da üç beş tene yazim didim
caacık,aş otu,kömeç esas bunnarın hepsi de ayni ot amma neen bele türlü türlü adı var bilmiym
çahırca
kengel(l)
gangal
*
çöördük
*
guzu gulaa
*
yüzerlik
şebellah,keber bunnar da ayni ot
*
hıltan
* *
gavur pancarı
gavur .....
*
çem
*
şifon
dil ganadan
ayrık
halik,boğarsadan
* *
hardal
boz ot
ürün
bıtırah
ia pıtırak olarak bilinen yeen tikenni batdıı yerden çıhmıyan garayerin dibine giresice feşşe galasıca bir ot işde
*