agcabekirusaa

Durum: 417 - 5 - 0 - 0 - 10.11.2020 12:45

Puan: 2227 -

11 yıl önce kayıt oldu. 4.Nesil Yazar.

Henüz bio girmemiş.
  • /
  • 21

antep deyimleri

bal etmez arı kimi.
hiç bir işe yaramayan boş bir çaba içinde olan insanları tarif etmek için kullanılan tabir.

zirve üniversitesi

önce gziantep üniversitesine devredilen ardından da
gaziantep islam bilim ve teknoloji üniversitesi olan bir zamanların özel eğitim kurumu.

gazikent üniversitesi

hasan kalyoncu üniversitesi olarak evrim geçirip birden bire gözde olan bir üniversite. askerlik tecili için anteplinin vaz geçilmez yüksek lisans mekanı. zirve üniversitesi de kapatılıp antep üniversitesine devredilince iyice yıldızı parladı.

böök eşşek

bööy yılan soha senin kimi böyüü

çeyizsiz kız anası kimi ne dolanıyn

bal etmez arı kimi
tabirinin biraz da telaş içeren hali. yani bal etmez arı bir de çaresiz ve talaşlı olursa çeyizsiz kız anası olur.

mismil

mındarın karşıtı.
tanımadığı bir yerden et alan anteplinin aklına ilk gelen sorulardandır. ''acaba bu et mındar mı mismil mi ?'' hele de et piyasa değerinden azıcık ucuzsa bu soru anteplinin kafasını epeyce meşgul eder.

bocu

gayılmış kömür

maşayla tutup sigara yakması en az kebap yemek kadar keyif verici olan şey.

anteplice zaman zarfları

böyük gar.
1967-68 yıllarında yağan. yaşı sorulan eski anteplilerden çok duymuşluğum vardır. böyük gar yağdıında varmışım. böyük gardan soona doğmuşum vb. şeklinde.

antepte 90larda çocuk olmak

belki biraz yoksul ve belki biraz da fakirdik. amam mutluyduk. ne olan milletin gözüne sokardı ne de olmayan bundan utanırdı. tutumluyduk o zamanlar müsriflik çok ayıptı. her şeyin kıymetini bilirdik. teknoloji hayatımızı bu kadar işgal etmemişti daha zamanımızı birbirimize, sevdiklerimize harcıyorduk. samimiydik içtendik. mümkün olsa da geri getirebilsek keşke ama sadece maziyi yad etmek geliyor elimizden.

13 ekim 2020 yogeerif haggat mi zirvesi

acı beni unutmang ha rafıg.

çeşaratsız

köyümüzde görev yapan istanbullu öğretmenin çeşaratsız ve cesaretsiz kelimelerinin aynı anlama geldiğini zannettiğini söylediğinde epey gülmemize sebep olmuş kelimedir.

antep atasözleri

her ay dedii geçi olsadı.

(her söylediği gerçek olsaydı)

caha satmak

cah satmak ya da ceh satmak. hava atmak

cardın

her ortamda yaşayabilen bulduğu her şeyi yiyebilen bir mahluk.
o kadar ki uyuyan insanların kulaklarını parmaklarını kemirdiği dahi söylenir.

bir zamanlar eski antep evlerinde cardın gelmesin diye özellikle bodrum kat ve garajların duvarları sıvarken harcın içine cam kırığı katarlardı ki duvarı eşeleyip de içeri girmeye çalışan cardının ellerini kessin. işe yarar mıydı bilmem ama bu mahlukla karşılaşmamak için şehir halkı olarak çok farklı çarelere baş vurduğumuz kesin.

şebellah

gebre, geber, keber, kapari gibi isimlerle anılan yabani dikenli bir çalı türü. ilaç ve kozmetik sanayiinde yaygın olarak kullanır. bir zamanlar antep köylerinde yaygın olarak toplanıp satılan bir bitkiydi. şebellah satarak araba aldığı bile söylenenler olmuştur. çok arsız bir bitki olduğundan kökü kolay kolay geçmez ve kuraklıktan etkilenmez. eski entep evlerinin duvar kovuklarında dahi yetiştiği görülebilir. hatta ağlama duvarının üzerinde bile görülebilir.

acer

arapçada ve osmanlıcada kullanılan cedid kelimesinin antep ağzı karşılığı olarak cideyt

acacına

çepse

bir şeyin üzerine denk gelmek.
barak ve elbeyli yöresinde daha yaygın olan bir gelenektir. sizden önce aynı eve gelmiş olan misafir için koyulan çay sizin için çepsedir. ve yeni gelen misafir için yeniden çay demlenir. hatta daha eski zamanlarda farklı zamanlarda gelen misafirler için ayrı ayrı kurban dahi kesildiği anlatılır. bu konuda takıntılı bazı insanlar ‘ben çepse çay içmem ‘ deyip kendisine yeniden çay demletir. misafirin böyle bir hakkı vardır. bir nevi misafirperverlik göstergesidir.

üzellik

üzerlik veya yüzerlik şeklinde de telaffuzu bulunan yabani bir ot. latince adı da (peganum harmala) ne geree varsa.
üzerine çok fazla anlam yüklenen bir ottur kendisi. aslında şifalı bir ottur. genellikle sinüzit hastaları yaygın olarak kullanır. hatta iran'da baharat olarak da kullanımı da mevcuttur. bunlara ek olarak yakıldığı zaman yaydığı hoş koku sebebi ile düğünlerde veya mevlitlerde hatta düğün salonlarında bile yakılmakta ve nazara karşı bir tılsım şeklinde karşımıza çıkmaktadır. antep köylüleri tarafında tohumları ipe dizzilerek yapılan üzerlik aynesi diye tabir ettiğimiz süs eşyaları ise kültürümüzde geniş bir yer işgal etmektedir. üzerlikle birlikte iğde çekirdeği de yine aynı amaçla kullanılmaktadr.
  • /
  • 21

13 ekim 2020 yogeerif haggat mi zirvesi

evet inanılır gibi değil ama son zirvesinin üzerinden yıllar geçmiş olmasının ardından, bitaaf bi yıl olan 2020'de planlanmış olan zirvedir.

işallah bi sahatlıg olmadan bir arayagelinebilir de, laglahıynan şagşahıynan güzel vakit geçirilir deyn umdoom zirvedir..

ding ağam artı, geregsizlee gon, yuhalıg da edmen, gelin acı iki haneg edek.

yernen gonum bilgileri netleşdii kimi paylaşılıcı.

kadim antep takvimi

1 subatta hamsin'ler baslar. tamami 50 gun surdugunden, hamse de arapca 5 oldugundan bu elli gune arapca elli anlaminda hamsin denir. 4 bolumdur,her biri 12,5 gun surer.
sirasiyla:
1- sad-ül debah: arabin devenin karnina girmesi (bkz: arap devenin karnina girdi)
2- sad-ül bellah: yogun yagmurlu gunler,ariklarin tastigi donem.
3- sad-ül söğüt: sogut dallarinin yesermesi
4- sad-ül kabayı: kisin bitisi, bununla kafiyeli olarak "sadül kabayi, cikar abayi" derler
bu hesapla 22 martta kis biter ve bahar baslar. gunes koc burcuna girer.

bu konudaki antep atasozu ise : hamsin, zemheriden kemsin'dir.

kis toplam 90 gundur. 40 zemheri 50 hamsin.

kim var kim yok

aæm nerdesiiz herkeş doluştu antebe yerlisi galmadı piyasede. buluşak da şorda iki çüt hanegedek

sıhırcım vermek

+düveni areym da uşaglara sıhırcım veriym. gendi hallarına gorsan heç bi iş dutmazlar.

potansiyel doğalgaz diyalogları

evet antebe 2008(2015'e kadar yolu var) de doğalgaz gelecek diye söyleniyor.
en merak ettiğim şey, antebin bu büyük değişikliğe nasıl tepki göstereceği?

başlayalım bakalım:

(tahmin ediyorum ki kombi sadece misafir gelince açılacak, diğer zamanlarda yine elektirikli ısıtıcılar ya da yine merkezi sistem(!) kullanılacak.)

% firdöys gızım gomboy yag, ağşama mızayan aplang gil gelici.

ya da

% hanifi siz ne aldıız şohben??
# şohben yog artık mamdeli. gombo aldıın kimi, herşey ısıdiy.
% ne biliym ben şohben belleym onu? ney adı bidaa seyle?
# gombo, gombo.
% ne bileg aam.

Toplam entry sayısı: 417

nasılsın sorusuna verilebilecek antebistik cevaplar

-nasılsın mamed
+şinnilik belli bişey yoq.hele öölen olsun

antep isimleri

antepde nerdese her ismin antebe özgü bir telaffuzu mevcutdur amma bunnardan öze antebe özgü baazi isimler de bulmah mümkündür mesele
reslen
halaf
ökkeş
memik
naime
hapba
essüm
esme
nazire
şıh mehmet
nahsen

fayızcı cumov

barak kültürünü birazcık esprili şekilde anlatan genellikle dublajlarıyla meşhur youtube kanalı. sadece anteplilerin anlayabileceği ve gülebileceği kısa kısa videolarla bizleri güldürmeyi başaran güzel insanlar.

antebin güneyindeki köylerde y kaynaştırma sessizinin düşmesi

aslında türkçe'deki 'idi' ve 'imiş' eklerinin 'di' ve 'miş' olarak kullanılması
+bayah buradadı nere gedik ola
-ammisi gelicimiş onu almıya getti otoğara

anteplinin patavatsızlıkları

yengi evlenen yeğeninin yanına geden ammiye soonadan görme dışarılı gelin türk çayı ikram eder ardından ikinci bardaa da vermeye yeltenir

amcacığım bir bardak daha içer misiniz
yooook eşşek südüü kimi olmuş zatı neyini içim ben onun

gaç gaç senesi

burda gene anteplining yufga yüreklilii ortıya çıhar ermenilerin tehcirş sırısında gaçan ermenilerin kimilri güççük uşaglarını camılara bırahıp gaçmışlar bu uşaglardan ahlıma gelen iki tenesi bizim kövde otururlardı rahmatlık böyük dedem bunnarı alıp getirmiş köve böyüdükden soona da torunnarından evermiş bunu yapabilecek başga millet varmıdır acebola gennine gurşun sıhan gavurun uşaanı gendi uşaandan ayırmıyıp bağrına basan

hota

davarlarda görülen bir hasdelik , hota olan hayvan maasim olduu yerde döner durur yeriyemez eng songunda da başı dolanır bayınır
bir iş görmeyip de saa sola dolanan adamara da bu bengzetme gullanılır

+la oolum maamet ne dolaniyng ele hota goyun kimi
-pabıcımıng tekimi yitirdim de onu ariym buba

bal etmez ari kimi'' bengzetmesi de buna bengzer bir versiyonudur

sözlüğe erişimin mahkeme kararıyla engellenmesi

allah eetmiye bes sizi şele
ödüm gopdu sebah sebah
ya fettah ya rezzak

oguzeli

kilis ilçemizin il olmasıyla birlikte köylerinin birbısmın kaybeden ilçemiz
bahıda yazlıbecer bazınta tilkip halbıırsaat hıltannı şekep yılannı harbete bitgıran ingılap garacurun daşlıbahar
bunnardan şindilik ahlıma gelenner
maalesef bizim kövümüzde kilis il olunca kilise bağlandı amm heç birimiz kilisi ilimiz oloarah gabiı etmedik tabi kilis de bizi lövü olarah gabil etmedi nöker uşaa kimi ortada kaldıh

dövün

gaziantep'te eskiden kadınların yanaklarına şakaklarına ellerine ve kollarına yaptıkları nadir olarak erkeklerde de görünen iğne ve ocak isi veya ödle yapılan dövme şekli
bazı örnekler
http://www.kozmetikcerrahi.com/resimler8/anadoludovme.jpg
http://www.malatyaaktuel.com/db/haber/26066.jpg
http://www.keditor.org/uploads/yazilar/anadoluda_dovme.jpg
http://www.keditor.org/uploads/yazilar/kurtlerde_dovme.jpg

60 yaş üstü kadınların bir çoğunda bunları görmek mümkündür.özel bir yapılış amacı olmayıp sadece günümüzdeki dövmeye eşdeğer bir kavramdır..bazı kaynaklarda başta gaziantep olmak üzere tüm güneydoğu da ve suriye'de görülen bu geleneğin hititler dönemimden kalma bir gelenek olduğundan bahsedilmektedir..hatta dövündeki işaretlerle hitit çivi yazısı arasında bazı benzerlikler olduğu da yine ortaya atılan görüşler arasındadır....

vücudumuzu tanıyag

gulunç pöçük börk maade çenet gulaan tözü paf ciyer hırtlah döşün tahtası halça darhlık singir
garilring eng çoh arğıyan yannarı yüreklerinin başlarıdar amma
öyyyf o nasıl döş layn *
gııız hayce duydung mu kele bizim firdoysung eltisi bedia bacı börgünden amelyet olmuş taman
vucudumuzung eng önemli orğanı mitokondridir
Henüz takip ettiği biri yok.
Henüz takip eden biri yok.