antep ve din

zannımca kendine göre bir din algısı ve yaşayışı var antebin;
(bkz: terabah)
(bkz: hocaya getmek)
(bkz: yatsı yastıkta)

mesela ben bir gün attar haci ile elmacı pazarında otururken şahit olmuştum bu algılayışa,
iki esnaf kendi aralarında konuşurlar;

kolanyacı beyaz: cuma sen ne zaman yatıyn gece?
bakkal cuma:aam ben aşam yemeni yedikten sonra 7 kimi yatarım.
kolanyacı beyaz: la yorum o zaman tama yatsı vkti girmez gılmadan mı yatıyn
bakkal cuma:yo, biz avratla gece 12de kalkar kılar bidaha yatarık?
kolanyacı beyaz: e yatsının vakti geçmez mi ki 12 de?
bakkal cuma:geçer mi ki?(ama cuma amca çok şaşırdı herhalde ilk defa böyle bir ihtimal akla geldi)
kolanyacı beyaz: teveccüd*namazı mi ne varmış onu gılıyor olma sen?
bakkal cuma:valla bilmem ki?(yalnız kafası iyiden karıştı cuma amcanın kolanyacı işi kurtarmaya çalışıyor)
kolanyacı beyaz: he he böyük ihtimale senin ki teveccüd namazı oluy
bakkal cuma:neyse yorum allah kabul eder zaar
kolanyacı beyaz:he yorum kabul eder.
nalet deme oolum gırh mahallaya zeralı var.
yattım sağıma
döndüm soluma
melekler şaad olsun
dinime imanıma
kaharsam da kakmazsam da
imanımı yoldan ayırma yarebbim
eşhedü enla...*
amin

bir de şu versiyonu vardır:*

yattım sağıma
döndüm soluma
sığındım süphanıma
melekler şaad olsun
dinime imanıma
baş tacıma
gabir yoldaşıma
benden çok çok selam eyle
yaddımsa elhükmillillah
kakdımsa el şükrillillah
kadir gecesi : leyle-yi gadir gecesi
ramazan ayı boyunca hergün: aziz mübarek gün..
din bakımından her türlü şeyi barındıran bir ildir gaziantep. yani çember sakallı müslümanı da ateisti de bulunur. ve herkes birbirine saygılıdır.
genelde herşey günahtır ve de sevaptır. özellikle anneler kızlara birşeyler yaptırmak isteyip ipten çomaktan çıkmış yeni nesile kul gücü yettiremeyince ilahi değerleri devreye sokar. bakalım:

gızlar için :

--- bulaşıklar lavaboda kızlar televizyon başındaysa "gızım bunlar yıkanmalı yunmalı beklemez çok günah"
---masa hazırlanacaktır ahali araziye uymuştur ama evin avradı hepsini bulur ve tebliğ eder " gızlar masayı sofrayı tertiplemeli yoksa çok günah"
---ekmek kırıntısı bile ekmekliğe konmalı yoksa çok günah
---anneye karşı gelinmez niye diye dahi sorulmaz çok günah
---misafir gelince evin gızı vs vs vs vs vs yapmalı çok sevab şeklinde uzar gider

erkek çocuklar içinse tek hal vardır:

---yemek sorfada beklemez olum hemen sorfaya gelinmeli yinmeli yoksa çok günah
1940-1975 arasında bir düzene sokulmamış,faz kuran okuma öğretilen evlerde,hocaya yeni gelen uşakların öğrendikleri ilk tekerleme...çocuk bu tekerlemeyle birlikte farkında olmadan ebcet'i de öğrenir di.

ebcet-hoca gulaamı berk çek
saafaz-hocam osurur fas fas
höddi-hocam beni dürttii
kelemen-ben bu hocaya gelemem...diye devam eder di...
sofra açılır açılmaz oturulmalı oturulmayınca sofranın zarladığına inanılır...

-yavrum neen oturmin zar zar zarli tama günah...
besmelenin antepçe versiyonu

bismilarahmanirahim.
anteplinin ekmek, su kimi olmazsa olmazıdır. bu melmekette ne gadar çok cami olduğuna baktığınız vahıt, caddelerde ne gadar sakallı haci gördüğünüz vahıt, ne kadar türbanlı ana, bacı gördüğünüz vahıt zaten sizde anlarsınız bunun beyle olduğunu.

ihtiyarların bir duası vardır antep'te; allah imannan ölümü nasip ede derler, haklılarda..

yerin göğün saabi allah
enteresandır antepli adam din konusunda nedendir bilinmez ama herkese din konusunda vaaz verir ama bir o kadarınıda yapmaz. hemşerilerimiz nedense imamın dediğini yap yaptığını yapmamayı tercih edenlerdir. yeri
  • /
  • 2