anteplinin dugun aktiviteleri

simdi agam antep dugunleri gadar ilginc ve soobiyet kimi olan baska dugun yoktur. antep dugunlerindeki genel aktivite olaylarini feysboktahi "antep dili ve edebiyati" gurubunda ele aldiydik. ben seyle bi toparlayim...

olmazsa olmazlar ve aktivitiler...

- ortalikci
- yah, abo ve masallah ceken gruplar
- ahmet izci ve saz arkadaslari
- gelin arabasindaki "anamin ilk gelini" anamin son gelini" gibi plaka yazilari
- yemekli dugunlerde lahmacun, mevsimine gore balcan kebabi ya da yeni dunya kebabi ikrami
- kalkipta oynamayanin kaynanasi gelin olsun olayi
- meryem halayi esliginde kendinden gecenler
- havada ucusan dolar euro vs para birimleri
- "la yorum cebinde akrep mi var aci cikarda 3-5 kurus para at layn" elemanlari
- elektronik saz ve org
-"antebin hamamlari" ve " antep ciftetellisi" akabinde "giz sarpani yan baglama (esarbini yan baglama)"
- damadin arkadaslarinin dugun sonrasi zom olmasi
- secaat 1500 culer
-e serisi 270 cdi'larla gelen dugun sahipleri

yuharda sayilanlar benim ve aargadaslarin gozledikleri... eklemeleri bekliyk haa...
-cepteki tüm yani bozuk olmayan paranın çalgıcılara bozdurularak oynayanlara atılması.. şu sıralarda gözde olan 1 ytl veya havalı olsun diye 1 $'dır..

-düğünün sonunda disco müziği çalınarak düğün sahiplerinin kendilerini özel hissetmesi..

-düğün dediğin kavgasız döğüşsüz olmaz..

-düğünün sonunda "ben beyle gözel bi düün görmedim, şen oldu biski maşallah" şeklinde kendi aralarında konuşan düğün sahipleri..
düğün sonrasında düğün evi yakınlarının yeni evlilerin evinin önünde bir posta daha oynaması yah çekmesi lililili yapması buna güzel bir örnektir. ha kapıda bir de fincan kırılır.
bir de misafir arvatların gelini çekiştirmesi var..

- anam gelin pek gözel deel amma şirin..
- hee anam, aazı böök amma şirin anam şirin..
kadifeden kesesi adlı türkü

sözleri de anteplice'ye uyarlanır tabi ki:
aman yolla beyoğlu'na yolla yavrım yolla isdanbıl'a* yolla yollaa..
düğünün ortasında çoşukda havaye pomopalıdan sıkılması
düğüne gelen misafirlerin yanlarında 3lt lik suynan 1 kg ya yahın eğlence getirip, ayrıcanan en ön masalardan yer tutulup oynayanları isleyerek eğlencenin yenmesi....

bide dügüne gelen genç olaanlar düğünü genelde ,sadece damadın arabadan inişi sırasında yaahh ,aboo, ve masallah çekmesi ve dügünün sonunlarına dooru çalgıcıların müziği bitirdiklerinde sarhoşluğun vermiş olduğu vaziyetle kendi sarkılarına devam etmeleri dışında, salonun dışında içki içerek geçirmeleri
mehmet yakar - halebi anteplim mp3'ü eşliğinde oynamak.

oynayan kadar oturanın ve izleyenin olması. şunu belirtmek lazım haksızlık etmemek için bu durum bütün coğrafyalar için geçerlidir, antebe özgü olan ise oturanların diyaloglarıdır:
- bu gızı nerden bulmuşlar kele miskilim oğlana

- bu gız bu oğlana verilir mi, yazzık etmişler

- gaynanalar dööşük kimi geliy baa, bahsana suratlara, ayın bayın

- güccük görüm bekar heral?
- hee, yeri düşerse vericilermiş.
- zere! pistten enmey, artı bulur

- şo siyahlı da gözel oyney
- o kimmiş bilmeym
- gelinin arhadaşı zaar, antepliye benzemey
- artı antepli de değşti heç eyle deme

- dahıcın mı bişey?
- urup getirdim, sen?
- bende yükü yok, dakmeycım
- altın da yeyn bahalandı
...

gelin-damat masaları dolaşırken varsa bir görümce yoksa bir yeğen takılan takıları kayda geçirir, takıyı takanı tanımıyorsa sorar. takı takacak kişi biraz obsesifse (biraz mı, baya) takıyı hem gösterir, hem cinsini söyler, hem kendini tanıtır, hem de kaydı kontrol eder, sonra takar.
eskiden"şaba(ş)" denilen * takı törenleri vardı, abdal yamalı eteği giyer, takı takan kişiyi, miktarı ve bahşişini söylerdi. hemen sonrasında düğün evinde yemek dağıtılırdı ki bu genellikle lahmacun olurdu. şimdi masaya oturup, mikrofondan anons etme modası var ki eskisine nazaran tadı tuzu yok.

yine olmazsa olmazlardan;
- çocuklarına düğünlerde gelin arayan anneler
- bir üstteki yaklaşıma uygun olarak gerek süsleri, gerek pistin ortasından çıkmayışları ve gerek tavırlarıyla evlenme çağının geldiğini her haliyle belli eden bekar kızlar.
- oyun oynarken milletin dedikodusun yapan avradlar*
- düğünden hemen sonra kartaltepe gibi yerlere yemeğe gitmeler.
- düğün bitse de düğün evini terketmeyen akrabalar*
-bacım,bizim herif geç geliy..gedip arhada galıyk,acı bize yer ayırt..
-biz erceden gedicik,saada yer tutarım,acı erken gelin haa..
nişan ve kına kız evi eğer müstakil evse damda veya sokakta, apartmansa garaj boşluğunda yapılır. çalan orga eşlik eden orkestra(!) solistininse asla vazgeçemediği şarkılardan biri "yavuzelindeeee yavuzelindeeee, bir sevdiğim vaaaarrr yavuzelindeeee" dir.
damadın yaşlı olan ninesi düğüne gidemediği için,düğünden sonra, takriben saat 12 suların da düğün alayının(yaklaşık 10-15 araba dolusu insan)iki davulcu ve zurnacı ile birlikte,gelin ve damat da dahil hepsinin apartmanın önünde oynayarak nineye katılamadığı düğünü canlandırmaları,ancak bir şikayet üzerine gelen polis ekibi tarafından sonlandırılması, anteplinin düğün aktivitelerine ve büyüklerine verdiği önemi çok güzel açıklamaktadır..rahatsız olmak mı,ne kelime..
düğünden soora gelinle oğlanı oğlanın böyük bacısı veya anası yoharı gadar çıkartır eve ilk o girer evden bir bardak çıkartır gızın ayağı ile gırmasını ister bir gün sonra da oğlanın göççüg gardaşı ile gatmer gönderilir
(bkz: #20212) antep dugunleri boyle degildi. uc telli tuhaf ses cikaran sazlar e$liginde yapilan dugun $ekli bize ait degildir. antep dugunleri davullu zurnali olurdu veya org ve ankara usulu elektronik baglamalar kullanilirdi. $imdi bi mahalleden gecerken 3 telli sazin tuhaf sesleri arasinda inek gibi booren biri kendince bi$eyler soylemeye calisiyor. rappoymu$ $emmameymi$ bunlari bilmezdik* ama $imdilerde artik bircok dugunun klasikleri arasina girmi$ gorunuyor. ben o davullu zurnali, $abo$lu dugunleri geri istiyorum.
mehtap düğün salonuna gederken çıhınızıı aldııızmı ?
düğün günü* kızın yakınlarının damat ailesi tarafından kuaföre götürülmesi *
  • /
  • 2