meyrem

ia. meryem.

adına türkü de var:

dama vurdum bi depik
damın diree kepik
gız ben seni alırım da
gorharım çoban öpük.

hele meyrem meyrem meyrem,
kele meyrem meyrem meyrem,
eller gınalı meyrem de
gözler sürmeli meyrem.

dam başında pıtırak
geling gızlar oturak
oturmakdan ne çıhar da
gelin olag gurtulak

hele meyrem meyrem meyrem,
kele meyrem meyrem meyrem,
eller gınalı meyrem de
gözler sürmeli meyrem.
ünaldıda oturiyken "çıtlık meryem" diye bi gomşumuz vardı
yeen gözel bi arvattı (tabi o zamanlar daha küçöük ama bi şekilde komşuya aşk normal sayılabilir)
meğer sonraları öğrendiğime göre "çıtlık" adında bi dağ çiçeği varmış
herkeşi gendine hayran eden bi çiçek..
zemanında daracık çıkmazında,mahallenin delisi olaraktan,küşşeli meyrem otururdu.sonnalara anladım küşşeli sıfatı da saçı başı dağınık olanlar için kullanılırmış.
ırahmatlık aamet ödöün yıllara meydan ohuyan, antep düyünnerinin baş yapıtı.

dama vurdum bi depik
damın diree kepik
gız ben seni alırım da
gorharım çoban ödük.
en sevdiğim kısmı:

dam başında pıtırak
geling gızlar oturak
oturmakdan ne çıhar da
gelin olag gurtulak

olan şarkımızdır *
analarımıza, bacılarımıza, kız çocuklarımıza adını veren hz. meryem'i tanıyalım.


hz. meryem a.s.
ulul-azm peygamberlerden biri olan hz. isa (a.s)'nın annesi. israiloğullarının ileri gelenlerinden ve alimlerinden biri olan ve davut (a.s)'nın soyundan gelen imran'ın kızıdır: Âllah iman edenlere namusunu koruyan, imranın kızı meryem'i de misal gösterir"(et-tahrim, 66/12). meryem "dindar kadın" demektir. erkeklerden sakınan, iffetli anlamında "betül" adıyla da adlandırılır. imran'ın hanımı hanna, kısır bir kadın olup, hiç çocuğu olmamış idi. bir gün bir ağacın gölgesinde otururken yavrusunu doyurmaya çalışan bir kuş gördüğünde bu olay içindeki çocuk sahibi olma duygusunu alevlendirdi (ibnül-esir, el-kâmil fi't-tarih, beyrut 1979, i, 298). kendisine bir çocuk ihsan etmesi için allah'a dua etti ve duası kabul edilirse çocuğunu beytül-makdis'e hizmetçi olarak adadığını söyledi: "bir zamanlar imran'ın karısı şöyle demişti: rabbim: karnımda taşıdığım çocuğu sadece sana hizmet etmek üzere adadım. bunu benden kabul et" (alu imran, 3/35). hanna bu adamayı yaparken çocuğunun bir kız olma ihtimali aklına gelmemişti. eğer çocuk kız olursa beytül-makdis'te hizmette bulunması nasıl mümkün olabilirdi. kadınların özel durumları buna müsaade etmediği gibi, kurallara göre de bu imkansız bir şeydi. bunun içindir ki, meryem, dünyaya geldiği zaman annesi, allah teâlâ'ya şöyle seslenmişti:... rabbim! ben onu kız doğurdum; halbuki allah onun ne doğurduğunu çok iyi biliyordu. erkek, kız gibi değildir. ben onun adını meryem" koydum. onu ve neslini kovulmuş şeytanın şerrinden sana emânet ediyorum"(alu imran, 3/30). babası imran, meryem'in doğumundan önce vefat etmişti.

hanna, çocuğu kundaklayıp, beytül-makdis'e götürerek, orada görevli bulunanlara teslim etti. çocuğun gözetilmesi görevini yahya (a.s)'nın babası zekeriyya (a.s) üstüne aldı. zira onun hanımı, meryem'in teyzesi veya kardeşi idi (ibnül-esir, a.g.e., i, 299; ali sabûnî, en-nûbûvve vel-enbiya, dımaşk 1985, 201).

böylece hz. meryem, bir peygamber'in koruması altında yetişti. zekeriyya (a.s) onun için mescidde özel bir yer (mihrab) tahsis etmişti. o burada sürekli ibadet ve dua ile meşgul olurdu. yanına zekeriyya (a.s)'dan başkası giremiyordu. zekeriyya (a.s) yiyecek bir şeyler vermek için yanına girdiğinde, her defasında yiyeceklerle karşılaşıyordu. bu yiyecekler, yazın kış meyveleri ve kışın da bulunmayan yaz meyveleri idi. allah teâlâ, peygamber annesi yapacağı şerefli bir kadını bu şekilde rızıklandırıyordu. olay kur'an-ı kerim'de şöyle anlatılır:

"rabbı onu, güzel bir şekilde kabul etti. ve onu güzel bir şekilde yetiştirdi ve zekeriyyayı onun bakımına memur etti. zekeriyya, meryem'in bulunduğu mihraba her girdiğinde onun yanında yiyecek rızık buldu. bu, sana nereden geldi ey meryem!" dedi. meryem; "o, allah tarafındandır. şüphesiz allah dilediğini hesapsız bir şekilde rızıklandırır" dedi" (alu imran, 3/37).

meryem, bu temiz ortam içerisinde iffetli ve şerefli bir şekilde yetişti. allah teâlâ'nın koruması altında beytül-makdis civasında hayatını sürdüren hz. meryem'e melekler sürekli gelerek, kendisine allah indindeki makamını ve allah'ın onu diğer kadınlar arasından bir peygamber annesi yapmak için seçtiğini müjdeliyorlardı.

"bir zaman melekler şöyle demişti: ey meryem! allah seni kendi tarafından bir emirle meydana gelecek olan bir çocukla müjdeler ki, onun odı meryemoğlu isa mesih'tir. dünya ve ahirette şeref sahibi ve allah'a yaklaştırılanlardan olacaktır. insanlara, beşikte iken de konuşacaktır. o, salih kimselerden olacaktır" (alu imran, 3/45, 46).

hz. meryem, kendisine verilen bu haber karşısında hayretler içerisinde kalmıştı. onun bu durumu kur'an'da şöyle ifade edilir: meryem; "rabbim! bana hiç bir insan dokunmamışken benim nasıl çocuğum olur" dedi. allah da şöyle dedi: bu böyledir. allah dilediğini yaratır. o, bu şeyin olmasına hükmedince ona sadece "ol" der ve o da hemen oluverir"(alu imran, 3/47).

bir gün, allah teâlâ, cebrâil (a.s)'ı parlak yüzü ve güzel görünümlü bir genç suretinde ona gönderdi: "ailesi ile kendisi arasına bir perde koymuştu biz ona meleğimiz cebrâil'i gönderdik de ona tam bir insan suretinde göründü"(meryem, 19/16). hz. meryem, onu bir insan zannettiği ve kendisine bir zarar verebileceğinden korktuğu için ne yapacağını şaşırmıştı. etrafta o an yardıma çağırabileceği kimse de yoktu. allah'a sığınmaktan başka çaresi kalmayan hz. meryem, ona; "ben senden, rahman olan allah'a sığınırım. eğer allah'tan korkuyorsan bana dokunma dedi" (meryem, 19/18).

cebrail (a.s) bir insan şeklinde değil de, melek suretinde gelmiş olsaydı, onu görünce dehşete düşüp ondan kaçacak ve söylediklerini dinlemeye tahammül edemeyecekti. onun bu korkusunu gidermek ve geliş sebebini anlatmak için cebrail (a.s) ona; "ben, sana nezih ve kabiliyetli bir erkek çocuk bağışlamak için rabbinin gönderdiği bir elçiden başkası değilim" (meryem, 19/19).

hz. meryem onun cebrail (a.s) olduğunu anlayınca, sakinleşti ve getirilen haber daha önce kendisine bildirilmiş bir şey olduğu halde (alu imran, 3/45, 46) yine de hayretini ifade etmekten kendini alıkoyamadı ve kendisine hiç bir erkek eli değmemiş; iffetli bir kimse olduğu halde bunun nasıl mümkün olabileceğine bir cevap almak istedi. meryem: "benim nasıl çocuğum olabilir. bana hiç bir beşer dokunmamıştır. ben iffetsiz de değilim" dedi" (meryem, 19/20).

cebrail (a.s) şöyle cevap vermişti:

"bu iş dediğim gibi olacaktır. çünkü rabbin buyurdu ki, babasız çocuk vermek bana pek kolaydır. hem biz onu nezdimizden insanlara bir mucize ve rahmet kılacağız. ezelde böyle taktir etmişizdir" (meryem, 19/21).

allah teâlâ, isa (a.s)'nın babasız doğmasını takdir ettiğinden, onu mucizevi bir şekilde dünyaya getirmek için ruhundan üfleyerek yaratmıştır. meryem'in gebe kalmasını allah teâlâ şöyle açıklamaktadır: nihayet allah'ın emri gerçekleşti. meryem isa ya gebe kaldı " (meryem,19/22); irzını koruyan meryem'i de hatırla. biz ona ruhumuzdan üfledik. onu da oğlunu da alemlere bir mucize kıldık" (el-enbiya, 21/91); "biz ona, ruhumuzdan üfledik. o, rabbinin sözlerini tasdik etmişti ve itaatkâr olanlardandı" (et-tahrim, 66/12).

hz. meryem gebe kalınca, insanların bulamadığı bir yere çekilip, tek başına beklemeye başladı: "hamileyken, insanlardan ayrılıp uzak bir yere çekildi" insanların gözünden uzak bir yere çekilmesi kavminin şüphe ve itham dolu bakışlarından kurtulmak içindi. zaten o, başına gelen bu büyük hadiseyi insanlara nasıl izah edeceğini bilemediğinden, sıkıntı içinde ne yapacağını şaşırmıştı.

hamilelik müddeti hakkında farklı görüşler bulunmaktadır. bir kısmı, bu müddetin bir veya dokuz saat kadar olduğunu söylerken; diğer bir kısmı da, sekiz ay olduğunu söylemişlerdir (sabunî, a.g.e., 202). sahih olan cumhurun görüşüne göre ise, bir kadının tabiî hamilelik müddeti kadar gebe kalmış ve yine aynı tarzda çocuğunu doğurmuştur (ibn kesir, tefsir, istanbul 1985, v, 216).

doğum sancıları gelince, insanlardan uzaklaşmış olduğu yerdeki bir hurma ağacının altına sığınmak zorunda kaldı. o, bu haldeyken insanların onu itham edecekleri şeyden dolayı ne kadar büyük bir bunaltı yaşadığını şu âyet-i kerîme açık bir şekilde ortaya koymaktadır: doğum sancısı onu hurma dalına yaslanmaya zorladı. haline üzülerek: keşke bundan önce ölseydim de unutulup gitseydim" dedi" (meryem, 19/23).

hz. meryem'in o anda zihnen içinde bulunduğu sarsıntıyı gidermek ve allah teâlâ'nın koruması altında olduğunu hatırlatıp teskin etmek için ona şöyle seslenildi: "sakın üzülme! rabbin alt tarafından bir ırmak akıttı. hurma dalını kendine doğru silkele, üzerine taze ve olgun hurmalar dökülsün" (meryem, 19/24, 25).

hz. meryem'e seslenenin kim olduğu hususunda, müfessirler ayrı görüşler belirtmişlerdir. bir kısmı bunun cebrail olduğunu ifade emektedir. cebrail vadinin aşağısından ona seslenmişti. bu görüşe göre hz. isa (a.s), annesi onu kavmine getirinceye kadar konuşmamıştır. diğer bazı müfessirler, ona seslenenin isa (a.s) olduğu görüşündedirler (bk. ibn kesir, a.g.e., v, 218).

hz. meryem, çocuğunu dünyaya getirmişti. ancak, kavminin yanına, onların bu konuda içinde bulundukları fitne halini bildiği halde nasıl dönebilirdi. onu, hak etmediği halde, iffetsizlikle itham edeceklerdi. o, içinde bulunduğu durumun iç yüzünü onlara nasıl inandırabilirdi. bu karmakarışık düşünce ve sıkıntı halinde ne yapacağım şaşırmışken, ona seslenen; sıkılmadan yeyip içmesini ve kavmine gidince nasıl davranması gerektiğini şöylece bildirmişti: ye, iç; gönlünü hoş tut. eğer birini görürsen, rahman olan allaha konuşma orucunu adadım, bu gün, kimseyle konuşmayacağım de (meryem, 19/26)

ibn zeyd şöyle demektedir: isa (a.s), annesine, "mahzun olma" dediğinde o; "benim bir kocam olmadığı ve kimsenin cariyesi de olmadığım halde sen benimle birlikte iken nasıl üzülmeyeyim. ben insanlara nasıl bir özür beyan edebilirim. keşke başıma böyle birşey gelmeden önce ölseydim de unutup gitseydim" dedi. hz. isa ona; "konuşmak için sana ben yeterim. sana bir soru yöneltilirse; "ben rahman'a oruç adadım, onun için bugün hiç bir kimseyle konuşmayacağım de" dedi. ibn zeyd, bunların, annesine hz. isa tarafından söylendiğini belirtmektedir (ibn kesir, a.g.e., v, 220).

hz. meryem, rabbinin mucizelerini görünce, yaratanının kendisini koruduğunu ve kavmine karşı da mahçup etmeyeceğini idrak etmenin verdiği bir huzura kavuştu. çünkü yanında mutlak anlamda bir delil vardı ve ortadaki mucizevi olayın ispat edilmesi de allah için kolay bir şeydi.

bu inanç içerisinde hz. isa'yı alıp kavminin yanına gitti. bu, kavmi için de çözülmesi kolay olmayan bir durumdu. zira onlar daha dogmadan mabede adanmış ve orada ibadete dalmış tertemiz, iffetli bakireyi kucağında bir çocukla karşılarında görünce dehşete düşüp sarsıntı geçirdiler.

hz. meryem'in çocuğunu kucaklayıp kavmine gelmesi ve kavminin tepkisi kur'an-ı kerimde şöyle dile getirilir: meryem, isayı yüklenerek kavmine getirdi. kavmi, hayretler içinde ,şöyle dediler: ey meryem! doğrusu sen görülmemiş bir iş yaptın. ey harun'un kızkardeşi meryem! senin ne baban ahlâksız, ne de annen iffetsizdi" (meryem, 19/27-28).

zikredilen harun, hz. meryem'in soyundan geldiği, musa (a.s)'nın kardeşi harun (a.s)'dır. kavmi ona bu şekilde hitap etmekle;onun işlediğini zannettikleri fiil ile harun (a.s)'un yolu arasındaki büyük tezadı vurgulayarak, yaptığı şeyin ne kadar acayip bir şey olduğunu ortaya koymayı amaçlamışlardı. ibn cerir'in söylediğine göre ise, harun aralarında bulunan fâcir bir kimsedir ve onlar meryem'i itham ederken kötü bir kimsenin kardeşi yaparak, onu aşağılamak istemişlerdi (ibn kesîr, a.g.e., v, 221).

onların bu ithamları karşısında hz. meryem, kendisini kınayanlarla alay edercesine çocuğu gösterdi ve bu olayların sırrını ona sormalarını işaret etti. ancak onlar öfkeye kapılarak, hayretler içerisinde beşikteki bir çocuğun konuşmasının nasıl mümkün olabileceğini sordular: bunun üzerine meryem çocuğu gösterdi: "biz beşikteki çocukla nasıl konuşabiliriz" dediler" (meryem, 19/29). bunu üzerine hz. meryem'i aklayan ilâhi mucize gerçekleşti ve isâ (a.s) konuşmaya başladı: "çocuk "ben şüphesiz allah'ın kuluyum. bana kitap verildi ve beni peygamber yaptı. nerede olursam olayım, beni mübarek kıldı. yaşadığım müddetçe de namaz kılmamı ve zekat vermemi emretti. bir de anneme hürmetkâr kıldı. beni asla zalim ve isyankâr yapmadı. doğduğum gün, öleceğim gün ve dirileceğim gün allah bana selam ve emniyet vermiştir" dedi" (meryem, 19/30-33).

ancak kavminin, diğer peygamberlerin kavimlerinin de yaptığı gibi, mucizelere rağmen, onu yalanlamayı tercih ettikleri anlaşılmaktadır. zira kur'an-ı kerim'de israiloğullarına lânet edilişin sebebleri dile getirilirken, hz. meryem'e yaptıkları iftira da zikredilmektedir "inkâr edip meryem'e büyük bir iftira attıkları ve; meryemoğlu allah'ın rasûlü mesih isayı biz öldürdük"dedikleri için allah onlara lânet etmiştir..." (en-nisa, 4/156-157).

incillerde verilen bilgilere göre hz. meryem, isa (a.s)'ı alarak yusuf neccar'la birlikte mısır'a gitti. matta ve barnaba incillerindeki kayıtlara göre mısır'a gidişin sebebi; kâhînleri kendisine beyt-i lahm'de doğan bir çocuğun bütün yahudileri hakimiyeti altına alacağını haber vermeleri üzerine kudüs'te zalim bir hükümdar olan herodos'un beyt-i lahm'de doğan bütün çocukların öldürülmesini emretmesidir. bunun üzerine yusuf meccar'a rüyasında hz. meryem'le çocuğu alıp mısır'a gitmesi emredilmiştir (sabunî, a.g.e., 206).

ancak, incillerde nakledilen bu ve buna benzer kudüs'e tekrar dönüşü ile alâkalı rivayetlerin doğru olma ihtimalleri bulunmamaktadır. çünkü hz. meryem, zekeriya (a.s)'nın koruması altında bulunmakta idi. hem sonra o cebrail (a.s)'in yönlendirmesine göre hareket ettiğine göre, hristiyan kaynakların zikrettiği yusuf en-neccar adındaki zatın rüyada aldığı talimatlara nasıl gerek duyabilir ki.

hz. meryem'in doğuşundan, isa (a.s)'yı mucizevî bir şekilde dünyaya getirişine kadar ki olaylar, kur'an-ı kerim'de mufassal olarak yer almaktadır. bunun bu kadar geniş ele alınmasının sebebi, yahudi ve hristiyanların sapıttıkları temel meselenin, gerçek yüzüyle vuzuha kavuşturulmasıdır. allah teâlâ, isâ (a.s)'ın dünyaya gelişi ve kendini daha beşikte iken kavmine takdim edişini zikrettikten sonra; "işte meryemoğlu isa budur. hakkı söylemiştir. ne var ki, yahudi ve hristiyanlar bunda ihtilaf etmişlerdir" (meryem,19/34) buyurmaktadır (bk. hristiyanlık mad).

sa (a.s)'ın durumunu allah teâlâ, adem (a.s)'ın durumuna benzetmektedir: allah katında isa'nın durumu da adem'in durumu gibidir. allah adem'i topraktan yarattı. sonra ona "ol" dedi ve o oluverdi"(alu imran, 3/59). adem (a.s)'ın topraktan halkedilişine inanmak nasıl imanla alâkalı bir şey ise, hz. meryem'in, isa (a.s)'yı babasız olarak dünyaya getirişi de imanla alâkalıdır. kalbinde fitne bulunanlar yahudi ve hristiyanlar gibi onun durumu hakkında şüpheye düşerler, allah'a teslim olan kalpler ise, olayı âyetlerin haber verdiği şekilde kabul edip, tasdik ederler. allah teâlâ rasulüne hitap ederek, onun şahsın da bütün mü'minleri uyarmaktadır: "bu, rabbin tarafından bir gerçektir. sakın şüphe edenlerden olma" (alu imran, 3/60).

hz. meryem'in ne kadar yaşadığı ve nerede öldüğü hakkında kaynaklarda bilgi bulunmamaktadır. o, Âsiye, hatice ve fatıma ile birlikte mevcud olan ve olacak dört kadından birisidir (ahmet b. hanbel, müsned, iii, 135)


izmir escort gaziantep escort kayseri escort maltepe escort denizli escort bursa escort gaziantep escort mecidiyeköy escort beylikdüzü escort marmaris escort beylikdüzü escort esenyurt escort beşiktaş escort bodrum escort sakarya escort